日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
CK014/CK014CK014 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
サイエンスコミュニケーションの実践と評価 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・研究室/Wed.3・indiv.office Wed.3・indiv.office |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SCI4220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
随意科目 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
CK014 |
Students are expected to obtain practical skills for Science Communication and aim for applying an experiential learning cycle and a practical cycle.
How can we create opportunities to communicate science and to think about science for our society together? In this course, students will implement a planning Science Communication project, carrying out the plan and reflecting, analyzing, evaluating it. And students aim for applying an experiential learning cycle and a practical cycle of Science Communication by using the result of the reflection. The theme and schedule will be decided by the discussion with students.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
サイエンスコミュニケーションの一連の実践スキルを身につけ、そのサイクルを回せるようになることを目指す。
Students are expected to obtain practical skills for Science Communication and aim for applying an experiential learning cycle and a practical cycle.
「科学を伝える、科学について共に考える場を作りたい!でもどうしたら?」
このゼミナールでは、サイエンスコミュニケーションに関する企画、実施、そして振り返り・分析・評価を行うことを通じて、その実践スキルを養います。振り返りを通じて得た改善点を次の企画、実施に活かすことで、サイエンスコミュニケーション実践のサイクルを回すことを目指します。テーマ、実施形態、及びスケジュールは、履修者と相談の上決定します。
How can we create opportunities to communicate science and to think about science for our society together? In this course, students will implement a planning Science Communication project, carrying out the plan and reflecting, analyzing, evaluating it. And students aim for applying an experiential learning cycle and a practical cycle of Science Communication by using the result of the reflection. The theme and schedule will be decided by the discussion with students.
1 | ガイダンス |
2 | 先行研究、事例研究 |
3 | 先行研究、事例研究 |
4 | 先行研究、事例研究 |
5 | 企画、実施準備 |
6 | 企画、実施準備 |
7 | 企画、実施準備 |
8 | 企画、実施準備 |
9 | 企画、実施準備 |
10 | 実施 |
11 | 振り返り・分析・評価 |
12 | 振り返り・分析・評価 |
13 | 振り返り・分析・評価 |
14 | 成果発表、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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受講生のテーマに準ずる。 |
企画準備、実施は授業外の時間にもおよぶ可能性が高い。各回、それぞれの企画進捗の共有を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加(50%) 企画の実施・成果発表(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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授業内で指示する。 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で指示する。 |
履修者と相談の上「共通教育ゼミナール1、2」を通じた通年の企画として実施する可能性もある。
※履修希望者は事前に担当教員に連絡の上、申請すること。