日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA335/DA335DA335 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本型生活保障システムの構造と課題 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3・タッカー/Tue.3・Tucker Tue.3・Tucker |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DA335 |
Students will acquire basic knowledge about characteristics of existing Japanese social security system and its problems. After that, students will acquire knowledge require to think about trends and choices when reconstructing the system.
Japanese social security system is facing various problems, including poverty, social exclusion, employment instability, long working hours, low birth rate, aging population, and social isolation. These not only destroy individual’s peace of mind and social solidarity, but also bring great negative impact on economy. How did it fall into its current state? And how should the current system be rebuilt?
In this lecture, students will study data, cases, and trends in other developed countries. They will think about fundamental trends and choices towards reforms from multiple angles. Students will acquire basic knowledge necessary to think about these issues.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
これまでの日本の社会保障システムが、どのような特徴を持ち、現在どういう問題に直面しているのかに関する基本的な知識を習得する。その上で、再構築の方向性や選択肢を考えるための知識を身につけることを目標にする。
Students will acquire basic knowledge about characteristics of existing Japanese social security system and its problems. After that, students will acquire knowledge require to think about trends and choices when reconstructing the system.
日本の社会保障システムは、現在、貧困や社会的排除、雇用の不安定化、長時間労働、少子高齢化、孤立など、多くの問題に直面している。それらは、個人の安心や社会的連帯を毀損するだけでなく、経済にも大きなマイナスの影響を与えている。なぜそのような事態に陥ってしまったのか。また、現状のシステムをどのような方向で再構築するべきなのだろうか。
本講義ではデータや事例、他の先進国の動向も踏まえながら、改革のための基本的な方向性や選択肢を多角的に検討し、この問題を考える上での基本的な知識を習得することを目指す。
Japanese social security system is facing various problems, including poverty, social exclusion, employment instability, long working hours, low birth rate, aging population, and social isolation. These not only destroy individual’s peace of mind and social solidarity, but also bring great negative impact on economy. How did it fall into its current state? And how should the current system be rebuilt?
In this lecture, students will study data, cases, and trends in other developed countries. They will think about fundamental trends and choices towards reforms from multiple angles. Students will acquire basic knowledge necessary to think about these issues.
1 | イントロダクション |
2 | 日本型生活保障システムの成立と揺らぎ1 |
3 | 日本型生活保障システムの成立と揺らぎ2 |
4 | 日本型生活保障システムの成立と揺らぎ3 |
5 | 日本版ネオリベラリズムの隘路―雇用問題を中心に |
6 | 縮小する社会―高齢化をめぐって |
7 | 少子化のメカニズムと子どもの貧困 |
8 | 社会的排除 |
9 | 社会的投資国家とアクティベーション |
10 | 技術革新・AIと雇用 |
11 | 障害者とインクルージョン1――障害者福祉と自立 |
12 | 障害者とインクルージョン2――インクルーシブな社会を考える |
13 | ベーシックインカムについて――生産力パラダイムをこえて |
14 | 市民社会とシニシズムの克服 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
レジュメをしっかり理解し、不明な点や関心を持った点は関連する文献や論文で学習すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
毎回コメントペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義はレジュメに基づいて行うため、特に指定しません。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 武川正吾 | 『連帯と承認』 | 東京大学出版会 | 2007 | |
2 | 新川敏光 | 『福祉国家変革の理路:労働・福祉・自由』 | ミネルヴァ書房 | 2014 | |
3 | 香取照幸 | 『教養としての社会保障』 | 東洋経済新報社 | 2017 | |
4 | 宮本太郎 | 『生活保障:排除しない社会へ』 | 岩波書店 | 2009 | |
5 | 小熊英二編 | 『平成史【完全版】』 | 河出書房新社 | 2019 |
https://researchmap.jp/nihenori