日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA374/DA374DA374 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
|
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
|
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DA374 |
Students will focus on regional societies in modern cities. Students will deepen their theoretical and practical understanding aboutdeclining, aging society, co-existence with various different people, social changes affected by regional economy and policy, and theirrelationships with our civil lives.
In the second half of the year, students will consider their concepts through conductinggroup researches. Students will then complete their group reports. By writing relatively long reports, students will gain experiencesrequired to write their graduation theses in the 4th year.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
主に現代都市の地域社会に目を向け,少子高齢化,異質な他者との共生,地域の経済や政策等による社会の変容と市民生活の関連性について理論的,実践的に理解を深めることを目指す。
Students will focus on regional societies in modern cities. Students will deepen their theoretical and practical understanding aboutdeclining, aging society, co-existence with various different people, social changes affected by regional economy and policy, and theirrelationships with our civil lives.
年度の後半はゼミ生個々人の研究構想も踏まえつつグループ単位で研究・調査をおこない,成果をレポートにまとめていく。比較的長文の報告を執筆する経験を,4年次の卒業論文作成につなげることを目指す。
In the second half of the year, students will consider their concepts through conductinggroup researches. Students will then complete their group reports. By writing relatively long reports, students will gain experiencesrequired to write their graduation theses in the 4th year.
1 | 各ゼミ生の研究構想報告(1) |
2 | 各ゼミ生の研究構想報告(2) |
3 | 各ゼミ生の研究構想報告(3) |
4 | ゼミ共同の研究・調査(1) |
5 | ゼミ共同の研究・調査(2) |
6 | ゼミ共同の研究・調査(3) |
7 | ゼミ共同の研究・調査(4) |
8 | ゼミ共同の研究・調査(5) |
9 | ゼミ共同の研究・調査(6) |
10 | ゼミ共同の研究・調査(7) |
11 | ゼミ報告集のまとめ(1) |
12 | ゼミ報告集のまとめ(2) |
13 | ゼミ報告集のまとめ(3) |
14 | ゼミ報告集のまとめ(4) |
テキストの講読においては,報告者,討議者,司会などの役割をゼミ生が順次担当する。活発な討議を通じ理解を深めるために,事前の予習を十分にしておくこと。専門演習2Bのグループ研究では,図書や文献資料を自ら調べたり,大学外のフィールドに積極的に出て調査したりすることを推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加の積極性(40%) 授業期間内の複数レポート(30%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
未定。共同研究・調査に適合するものをゼミ生と相談して決める。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業の中で適宜紹介する。 |