日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA375/DA375DA375 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
|
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
|
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DA375 |
The aim of this course is to develop an understanding of the issues related to education with a logical and sociological point of view by reading literature on sociology of education and social stratification.
Every nation has its own formal educational system, and most children attend school. The advancement rate to higher education is now increasing. This implies that completing secondary education is an essential requirement for social life. A college degree is no longer just a requirement for earning a higher salary or acquiring a higher occupational status or just a prerequisite for employment. The contemporary society can now be regarded as a “schooled society.”
On the other hand, many households suffer because of the rising tuition fees for higher education. Many people have distrust in school.
Paradoxically, while it is considered natural to attend school, schools are fundamentally questioned for their value and role in our society.
In this course, we attempt to comprehend these difficult contemporary educational issues from a sociological point of view.
During the autumn semester, members are assigned to groups depending on their interests. Students have to work with their group members to write a final paper. To complete the paper, they have to collect documents, interview informants, and analyze quantitative data. I recommend that students should take courses related to designing social survey and statistics in advance, if they plan to analyze quantitative data.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
教育や階層に関する文献講読を通じて,教育の問題を,単なる体験談や感情論ではなく,論理的かつ科学的に取り上げ,分析する力を身につける。
The aim of this course is to develop an understanding of the issues related to education with a logical and sociological point of view by reading literature on sociology of education and social stratification.
どの国にも学校教育システムは存在し,ほとんどの子どもは学校に通う。高等教育への進学率は上昇し,今や中等教育学歴はほぼ必須要件となり,高等教育を終えることは,それによって利益をえるというよりは,むしろ就職のための必要条件となりつつある。つまり現代社会は,学校の影響力が社会の隅々にまで浸透した学校化社会である。
しかし一方で,個人の支払う教育費は高騰し,多くの家計を苦しめている。学校教育に対する不信感も強まっている。当たり前の存在と化している学校が,社会的な意義を根本から問われるという逆説的な時代にある。この演習では,困難な時代にある教育について,社会学的な考察を行いたい。
専門演習2Bでは,学生の関心に基づき,特定の教育問題についてグループのメンバーと調べ学習をしたり、研究の進捗状況について報告してもらう。量的な分析を行って研究を行いたい場合は、あらかじめ関連する社会調査法の授業を履修しておくこと。専門演習2Bの作業の総まとめとして、報告書を執筆してもらう。
Every nation has its own formal educational system, and most children attend school. The advancement rate to higher education is now increasing. This implies that completing secondary education is an essential requirement for social life. A college degree is no longer just a requirement for earning a higher salary or acquiring a higher occupational status or just a prerequisite for employment. The contemporary society can now be regarded as a “schooled society.”
On the other hand, many households suffer because of the rising tuition fees for higher education. Many people have distrust in school.
Paradoxically, while it is considered natural to attend school, schools are fundamentally questioned for their value and role in our society.
In this course, we attempt to comprehend these difficult contemporary educational issues from a sociological point of view.
During the autumn semester, members are assigned to groups depending on their interests. Students have to work with their group members to write a final paper. To complete the paper, they have to collect documents, interview informants, and analyze quantitative data. I recommend that students should take courses related to designing social survey and statistics in advance, if they plan to analyze quantitative data.
1 | イントロダクション |
2 | グループ指定文献発表1 |
3 | グループ指定文献発表2 |
4 | グループ指定文献発表3 |
5 | グループ指定文献発表4 |
6 | グループ研究報告1 |
7 | グループ研究報告2 |
8 | グループ研究報告3 |
9 | グループ研究報告4 |
10 | 個人研究構想発表1 |
11 | 個人研究構想発表2 |
12 | 個人研究構想発表3 |
13 | 個人研究構想発表4 |
14 | 個人研究構想発表5 |
文献講読の発表,ならびにグループ別作業の発表は,グループごとに責任をもって,やってもらいます。したがって,授業時間以外の作業や準備が不可欠となります。
個人研究構想発表は卒論に直結するもので、これをもとに最終レポートを出してもらう予定です。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
グループ研究の発表および報告書(40%) ディスカッションへの参加などゼミ運営への貢献(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
グループ研究の報告書は、自分の担当部分を明示すること。最終レポート40%は、個人研究構想発表を行うことが前提です。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
指定しません。ゼミで読む論文は、グループごとにきめてもらいます。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中澤渉 | 『日本の公教育』 | 中央公論新社 | 2018 | 9784121024770 |
2 | 中澤渉 | 『学校の役割ってなんだろう』 | 筑摩書房 | 2021 | 9784480684080 |
3 | 酒井朗ほか | 『よくわかる教育社会学 (やわらかアカデミズム・わかるシリーズ)』 | ミネルヴァ書房 | 2012 | 9784623062935 |
4 | 橋本鉱市ほか | 『よくわかる高等教育論 (やわらかアカデミズム・わかるシリーズ)』 | ミネルヴァ書房 | 2021 | 9784623091133 |
5 | 近藤博之・岩井八郎 | 『教育の社会学』 | 放送大学教育振興会 | 2015 | 9784595315374 |
ゼミでは基本的に紙の資料(レジュメ)配布はしません。資料は、Canvas LMSにアップロードし、各自それを閲覧するようにします。ですので、パソコンなど、資料を見られるようなメディア媒体を授業に必ず持参してください。