日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD281/DD281DD281 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
グローバル化した日本社会の多様性を捉える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・7252/Tue.4・7252 Tue.4・7252 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
希望ゼミアンケートについてはR Guide「その他登録科目一覧」を参照. |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DD281 |
Japanese society is becoming multicultural. In this class, we aim to find the necessary perspectives in future university life and life by understanding the current situation in Japan and presenting various perspectives by ourselves.
By investigating and presenting each case, you will acquire the basics of learning from the next year onward. In addition, you can experience interactive knowledge acquisition through active questions and answers after the presentation.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
日本社会は多文化化している。その状況を理解し、多様な視点を自ら提示することで、今後の大学生活や人生において必要な視角を見つけることを目指す。
Japanese society is becoming multicultural. In this class, we aim to find the necessary perspectives in future university life and life by understanding the current situation in Japan and presenting various perspectives by ourselves.
それぞれの事例を調べ、発表することで、次年度以降の学びの基礎を身につける。また、発表後の積極的な質疑応答を通じて、対話型の(インタラクティブな)知識習得を体感することができる。
By investigating and presenting each case, you will acquire the basics of learning from the next year onward. In addition, you can experience interactive knowledge acquisition through active questions and answers after the presentation.
1 | イントロダクション。発表担当の決定。 |
2 | 次回以降の進行見本としての教員発表。テキスト1・2章:国際社会学、トランスナショナリズムについて。 |
3 | 日本の事例 |
4 | 中国の事例 |
5 | コリアン・ディアスポラの事例 |
6 | フィリピンの事例 |
7 | ASEANの事例 |
8 | 南アジアの事例 |
9 | イスラム世界の事例 |
10 | ヨーロッパの事例 |
11 | 北米地域の事例 |
12 | ブラジルの事例 |
13 | オセアニアの事例 |
14 | アフリカの事例 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教科書の該当する内容を事前に読んだ上で授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表ならびに質疑応答(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 西原和久・樽本英樹編 | 『現代人の国際社会学・入門』 | 有斐閣 | 2016 | 9784641174214 |