日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD282/DD282DD282 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
身近な問いから考える環境社会学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・7251/Tue.4・7251 Tue.4・7251 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
希望ゼミアンケートについてはR Guide「その他登録科目一覧」を参照. |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DD282 |
Reading the assigned articles and participating in the class discussions, you will learn sociological theories as well as sociological way of thinking. We focus particularly on environmental sociology, on the gap between politics, market economy and on-site field.
Is Nature something to be “protected”? Environmental problems sometimes seem difficult to understand, far from our daily lives. In this course, we will discuss our own physicality, our daily lives, food and agriculture, defining in the end nature and environment in our own terms. The students will take turn and act as discussion moderators--summarizing the article we read, encouraging others to raise questions, thus acquiring in the end critical thinking of the present environmental problems.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
専門演習は社会学に関連した文献を読み、議論することをとおして理解を深めていく科目である。この演習では、環境社会学をテーマに政策や市場経済、現場との間で生じるズレを考え議論することで身近な問いを見つけ、社会学的に考える力を身につける。
Reading the assigned articles and participating in the class discussions, you will learn sociological theories as well as sociological way of thinking. We focus particularly on environmental sociology, on the gap between politics, market economy and on-site field.
「自然は守るべきもの」なのだろうか。一方で環境問題は、自分から遠く難しい問題なのだろうか。
自然や環境について、私たちの身体、暮らし、たとえば食・農をとおして再考をはかると共に、環境政策や経済システム、自然や環境が遠く感じられる視点とのズレについて議論していく。
受講生はレジュメの作成や司会進行を担当し、他の受講生の質疑応答を促し、自ら考え探究する力を身につけてもらいたい。
Is Nature something to be “protected”? Environmental problems sometimes seem difficult to understand, far from our daily lives. In this course, we will discuss our own physicality, our daily lives, food and agriculture, defining in the end nature and environment in our own terms. The students will take turn and act as discussion moderators--summarizing the article we read, encouraging others to raise questions, thus acquiring in the end critical thinking of the present environmental problems.
1 | ガイダンス |
2 | 文献講読 1(テキストを読む) |
3 | 文献講読 2 |
4 | 文献講読 3 |
5 | 文献講読 4 |
6 | 文献講読 5 |
7 | 文献講読 6 |
8 | 文献講読 7 |
9 | 文献講読 8 |
10 | 文献講読 9 |
11 | 文献講読 10 |
12 | 文献講読 11 |
13 | 文献講読 12 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献講読メモの作成、資料収集など。授業時間外の学習に関しては別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内報告・レジュメ(80%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 宮内泰介編 | 『なぜ環境保全はうまくいかないのか――現場から考える「順応的ガバナンス」の可能性』 | 新泉社 | 2013 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
そのほか、食・農・環境の社会学に関係する本を選書する。 |