日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD283/DD283DD283 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
①社会学とはどんな学問なのかを理解する。 ②宗教社会学の基礎を学ぶ。 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・7151/Tue.4・7151 Tue.4・7151 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
希望ゼミアンケートについてはR Guide「その他登録科目一覧」を参照. |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DD283 |
Class Objectives
(1) Students will learn contexts in which classical sociology and sociology of religion were born.
(2) Students will acquire sociological perspectives (of religion).
(3) Students will understand modern society through a sociological viewpoint of religion.
Through these, students will practice basics of sociology.
I will ask students “What is sociology?” in the first class.
Sociology seems obvious for College of Sociology students. In this seminar, students will relearn thoroughly it and sociology of religion, which is the professor’s specialization.
This class is divided into 4 parts.
1) Students will learn and compare characteristics of sociology with other studies. (What does sociology research and how?)
2) Students will understand sociology and sociology-of-religion’s unique perspectives (=What are and are not observed?)
3) Students will learn to write a summary, as well as process and method to create presentation.
4) Students will make presentations on subjects they are interested in.
In particular, students will use skill 3) even after university graduation, so they should practice it thoroughly.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本授業の目標は、
①社会学および宗教社会学がどのような背景をもって誕生したのかを学ぶ。
②社会学的かつ宗教社会学的な「見方」(=発想)を身につける。
③宗教社会学的の立場から、現代社会を理解する。
の3つ。
これらを通して、社会学の基礎をトレーニングしていきます。
Class Objectives
(1) Students will learn contexts in which classical sociology and sociology of religion were born.
(2) Students will acquire sociological perspectives (of religion).
(3) Students will understand modern society through a sociological viewpoint of religion.
Through these, students will practice basics of sociology.
私は、専門演習1の初回授業に「社会学って、どんな学問?」と質問させてもらっています。
社会学部生にとって、当たり前な「社会学」という学問。それをゼミ形式で、しっかりと改めて学んでいくのがこの授業の内容となりますが、その際、教員の専門でもある「宗教社会学」も一緒に学んでもらうことを計画しています。
本授業は、4つのパートで構成されています。
1)社会学の特徴(何を、どのように研究する学問なのか)を、他の学問の特徴と比較しながら学ぶ。
2)社会学および宗教社会学がもつ独自の「見方」(=何を見て、何を見ないのか)を理解する。
3)要約文の書き方、レジュメ作成および発表の手順・方法を身につける。
4)自身が関心を抱くテーマについて発表する。
特に、3)については大学卒業後にも役に立つスキルですので、しっかりとトレーニングしてもらう予定です。
I will ask students “What is sociology?” in the first class.
Sociology seems obvious for College of Sociology students. In this seminar, students will relearn thoroughly it and sociology of religion, which is the professor’s specialization.
This class is divided into 4 parts.
1) Students will learn and compare characteristics of sociology with other studies. (What does sociology research and how?)
2) Students will understand sociology and sociology-of-religion’s unique perspectives (=What are and are not observed?)
3) Students will learn to write a summary, as well as process and method to create presentation.
4) Students will make presentations on subjects they are interested in.
In particular, students will use skill 3) even after university graduation, so they should practice it thoroughly.
1 | オリエンテーション―「見方」を身につける意義とは? |
2 | 教員による講義①―社会学の発生背景 |
3 | 教員による講義②―社会学の基礎=デュルケーム |
4 | 教員による講義③―社会学の基礎=マックス・ウェーバー |
5 | 教員による講義④―社会学の基礎=ジンメル |
6 | 教員による講義⑤―要約の書き方、レジュメ作成および発表の手順・方法 |
7 | 学生による発表(1)-発表テーマは学生自身が設定 |
8 | 学生による発表(2)-発表テーマは学生自身が設定 |
9 | 学生による発表(3)-発表テーマは学生自身が設定 |
10 | 学生による発表(4)-発表テーマは学生自身が設定 |
11 | 学生による発表(5)-発表テーマは学生自身が設定 |
12 | 学生による発表(6)-発表テーマは学生自身が設定 |
13 | 学生による発表(7)-発表テーマは学生自身が設定 |
14 | 総括-現代社会を宗教から再考する |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自分が関心をもつ対象や出来事について事前に考えておいてください(漠然としていてもOK)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 学生による発表(30%) 出席点・参加姿勢(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定なし、授業中にすべてプリントを配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 櫻井義秀・三木英編 | 『よくわかる宗教社会学』 | ミネルヴァ書房 | 2007 | 4623049965 |
2 | 堀江宗正編 | 『現代日本の宗教事情〈国内編I〉 (いま宗教に向きあう 第1巻)』 | 岩波書店 | 2018 | 4000265075 |
3 | 藤原聖子編 | 『世俗化後のグローバル宗教事情 〈世界編I〉 (いま宗教に向きあう 第3巻) 』 | 岩波書店 | 2018 | 4000265091 |