日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD288/DD288DD288 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
フィールドワークの方法論と実践の学修 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・9404/Tue.4・9404 Tue.4・9404 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
希望ゼミアンケートについてはR Guide「その他登録科目一覧」を参照. |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DD288 |
To study fieldwork methodology and practice
This is an action-oriented class in which students learn about the ideals and realities of a multiculturally convivial society through practical fieldwork with people who are often positioned as social minorities, such as refugees and asylum seekers, children, persons with disabilities, and women. Before going out into the field, students learn about the differences in border control methods, gender perspectives, and educational perspectives in Japan and other countries through literature and audiovisual materials. Then, students will prepare for the fieldwork based on how to request a survey, the positonality of the researcher, and group work methods.
Additionally, a guest speaker will be invited to the class to conduct interviews. We will examine how we need to take action on pressing social issues to realize a sustainable society in which no one is left behind.
In class, students are expected to listen to the narratives of not only their research collaborators but also their classmates and actively exchange opinions.
*Please keep in mind that the date of the fieldwork will be adjusted in the first class.
*If you will be absent from class, please contact the instructor in advance.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
フィールドワークの方法論と実践を学ぶ
To study fieldwork methodology and practice
本授業は、難民および庇護申請者、子ども、障がい者、女性など、ソーシャルマイノリティに位置づけられやすい人々を対象に、多文化共生社会の理想と現実を、フィールドワークの実践を通して学ぶ行動型の授業です。フィールドに出る前に、日本や諸外国における国境管理の方法やジェンダー観、教育観の違いを文献資料や視聴覚資料を通して学習します。続いて、調査依頼の仕方、調査者のポジッショナリティ、グループワークの方法などをふまえて、フィールドワークの準備を整えていきます。
加えて、授業にゲストスピーカーの先生を招聘して、インタビューを行います。誰一人取り残さない持続可能な社会の実現に向けて、喫緊の社会問題にどのような対応を講じる必要があるのか、考察していきます。
授業では、調査協力者のみならずクラスメイトの語りを傾聴し、積極的に意見交換する姿勢が求められます。
※フィールドワークの実施日は第1回目の授業で調整しますので、心に留めておいてください。
※授業を欠席する場合は事前に講師に連絡してください。
This is an action-oriented class in which students learn about the ideals and realities of a multiculturally convivial society through practical fieldwork with people who are often positioned as social minorities, such as refugees and asylum seekers, children, persons with disabilities, and women. Before going out into the field, students learn about the differences in border control methods, gender perspectives, and educational perspectives in Japan and other countries through literature and audiovisual materials. Then, students will prepare for the fieldwork based on how to request a survey, the positonality of the researcher, and group work methods.
Additionally, a guest speaker will be invited to the class to conduct interviews. We will examine how we need to take action on pressing social issues to realize a sustainable society in which no one is left behind.
In class, students are expected to listen to the narratives of not only their research collaborators but also their classmates and actively exchange opinions.
*Please keep in mind that the date of the fieldwork will be adjusted in the first class.
*If you will be absent from class, please contact the instructor in advance.
1 | オリエンテーション・他己紹介 |
2 | 多文化共生社会の理想と現実~日本と諸外国との国境管理の方法を比較検討する |
3 | 多文化共生社会の理想と現実~日本と諸外国とのジェンダー観を比較検討する |
4 | 多文化共生社会の理想と現実~日本と諸外国との保育・教育観を比較検討する |
5 | 多文化共生社会の理想と現実~ヘイトスピーチとその影響 |
6 | 多文化共生社会の理想と現実【ゲスト講師による講義・傾聴・質疑応答】 |
7 | フィールドワークの方法論その1 |
8 | フィールドワークの方法論その2 |
9 | 障がい者との共創社会~社会的包摂/排除を事例に その1 |
10 | 障がい者との共創社会~社会的包摂/排除を事例に その2 |
11 | 障がい者との共創社会~社会的包摂/排除を事例に その3 |
12 | 全体報告その1 |
13 | 全体報告その2 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途行うものとする。
資料は授業支援システム(Canvas LMS)にアップロードする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーション(30%) 討論の参加(20%) リアクションペーパー(20%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは使用しません。 学期内に適宜資料を配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岸 政彦ほか | 『質的社会調査の方法 : 他者の合理性の理解社会学 』 | 有斐閣 | 2016 | 9784641150379 |
2 | 宮島 喬 | 『多文化共生の社会への条件 : 日本とヨーロッパ、移民政策を問いなおす』 | 東京大学出版会 | 2021 | 9784130502023 |
3 | 髙谷 幸ほか | 『移民政策とは何か : 日本の現実から考える』 | 人文書院 | 2020 | 9784409241240 |
4 | 平野雄吾 | 『ルポ入管-絶望の外国人収容施設』 | ちくま新書 | 2020 | 9784480073464 |
5 | ベシクチ イスマイル | 『クルディスタン=多国間植民地』 | 柘植書房 | 1994 | 4806803502 |
6 | 立岩真也 | 『不如意の身体-病障害とある社会』 | 青土社 | 2018 | 9784791771196 |
7 | 熊谷晋一朗 | 『リハビリの夜』 | 医学書院 | 2009 | 9784260010047 |