日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD289/DD289DD289 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・9204/Tue.4・9204 Tue.4・9204 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
希望ゼミアンケートについてはR Guide「その他登録科目一覧」を参照. |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DD289 |
In this exercise, we will develop perspectives and methods for thinking about the contemporary society and culture in which we live through a focus on the city, as well as discovering how interesting it is.
Cities are places where people with diverse attributes come together to form societies. By focusing on these characteristics and reading texts related to contemporary cities and culture, students will learn perspectives and methods for understanding contemporary society and culture. Although a variety of approaches from different perspectives can be assumed, this year's discussion will focus on gender as an entry point. However, please note that gender does not only deal with "women's perspectives," but also with perspectives that view society based on various social gender differences (including LGBTQ, etc.).
In addition, students will learn basic skills for conducting research, such as how to find and read literature and how to prepare resumes.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
この演習では、都市に着目することを通して私たちが生きている現代社会と文化について考えるための視点と方法を養うとともに、その面白さに気づく。
In this exercise, we will develop perspectives and methods for thinking about the contemporary society and culture in which we live through a focus on the city, as well as discovering how interesting it is.
都市は、多様な属性を持つ人々が集まって社会を形成している場所である。このような特徴に着目し、現代の都市や文化に関連するテキストを購読し議論することを通して、現代社会や文化を理解する視点や方法を学んでいく。多様な視点からのアプローチが想定できるが、今年度はジェンダーを入り口として議論をすすめたい。ただしジェンダーは「女性の視点」のみをあつかうものではなく、多様な社会的な性差(LGBTQなども含む)を踏まえて社会を捉える視点であることに注意してほしい。
併せて文献の探し方、読み方、レジュメの作成方法など、研究をすすめるための基礎的なスキルも学ぶ。
Cities are places where people with diverse attributes come together to form societies. By focusing on these characteristics and reading texts related to contemporary cities and culture, students will learn perspectives and methods for understanding contemporary society and culture. Although a variety of approaches from different perspectives can be assumed, this year's discussion will focus on gender as an entry point. However, please note that gender does not only deal with "women's perspectives," but also with perspectives that view society based on various social gender differences (including LGBTQ, etc.).
In addition, students will learn basic skills for conducting research, such as how to find and read literature and how to prepare resumes.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
1 | イントロダクションと自己紹介 |
2 | 都市・文化・社会を考える |
3 | 文献講読とディスカッション |
4 | 文献講読とディスカッション |
5 | 文献講読とディスカッション |
6 | 文献講読とディスカッション |
7 | 文献講読とディスカッション |
8 | 文献講読とディスカッション |
9 | 文献講読とディスカッション |
10 | 文献講読とディスカッション |
11 | 文献講読とディスカッション |
12 | 文献講読とディスカッション |
13 | 文献講読とディスカッション |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回では講読する文献が指定される。報告者はレジュメ作成など準備するとともに、ゼミ参加者は必ず文献を読み、疑問点や論点をもって演習に参加すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内レポート(40%) 授業への取り組み・参加度(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 大貫恵佳、木村絵里子他編 | 『ガールズ・アーバン・スタディーズ』 | 法律文化社 | 2023 | 9784589042729 |
その他 (Others) | |||||
これ以外に随時指示 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で紹介する |
1年次の必修科目(社会学原論1・2、社会調査法1・2)の内容を十分に理解していること。また、ゼミの場でテキストに基づく議論ができること。