日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD290/DD290DD290 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ライフスタイルの社会学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・7152/Tue.4・7152 Tue.4・7152 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
希望ゼミアンケートについてはR Guide「その他登録科目一覧」を参照. |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DD290 |
In this course, by focusing on the topic of lifestyles, students will develop the perspective and mindset for thinking about diversity in contemporary society, as well as broaden their visions and critical sense regarding lifestyle disparities as a consequence of diversification.
Life is an expansive term that includes everything from day-to-day living to a long lifetime. Lifestyle also encompasses many domains, including hobbies, diet, family relationships, and work. Each day we choose what lifestyle to practice and what not to. Behind this seemingly personal preference lies a social structure in which we may choose certain things and avoid certain things without even realizing it. By reading literature based on empirical evidence on these issues, students will gain diverse perspectives on lifestyles and deepen their sociological understanding of lifestyles. In addition, students will learn basic skills for conducting research, such as how to find and read literature and how to prepare resumes.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
この演習では、ライフスタイルに着目することを通して、私たちが生きている現代社会の多様性について考えるための視点と方法を養うとともに、多様化の帰結としてのライフスタイル格差についての視野と問題意識を広げる。
In this course, by focusing on the topic of lifestyles, students will develop the perspective and mindset for thinking about diversity in contemporary society, as well as broaden their visions and critical sense regarding lifestyle disparities as a consequence of diversification.
ライフは、日々の暮らしから、長い人生という意味まで含まれる、膨らみのある言葉である。ライフスタイルもまた、趣味、食事、家族関係、仕事などといった様々なドメインを含んでいる。我々は日々、どのようなライフスタイルを実践するかを選択し、同時に「なにをしないか」を選択している。この一見して個人的な好みのような問題は、その背後に社会構造が潜んでいて、自分でも気づかないうちに特定のものを選択し、そして特定のものを避けているかもしれない。こうした問題に対して、実証エビデンスに基づく文献を読むことにより、ライフスタイルに対する多様な視点を得、ライフスタイルに対する社会学的理解を深める。併せて、文献の探し方、読み方、レジュメの作成方法など、研究をすすめるための基礎的なスキルも学ぶ。
Life is an expansive term that includes everything from day-to-day living to a long lifetime. Lifestyle also encompasses many domains, including hobbies, diet, family relationships, and work. Each day we choose what lifestyle to practice and what not to. Behind this seemingly personal preference lies a social structure in which we may choose certain things and avoid certain things without even realizing it. By reading literature based on empirical evidence on these issues, students will gain diverse perspectives on lifestyles and deepen their sociological understanding of lifestyles. In addition, students will learn basic skills for conducting research, such as how to find and read literature and how to prepare resumes.
1 | イントロダクションと自己紹介 |
2 | ライフスタイルの多様性 |
3 | 多様性についてどう考えるか(1) |
4 | 多様性についてどう考えるか(2) |
5 | 文献講読とディスカッション |
6 | 文献講読とディスカッション |
7 | 文献講読とディスカッション |
8 | 文献講読とディスカッション |
9 | 文献講読とディスカッション |
10 | 文献講読とディスカッション |
11 | 文献講読とディスカッション |
12 | 文献講読とディスカッション |
13 | 文献講読とディスカッション |
14 | 総括ディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎授業前に、参加者全員がその回の文献を読み、Canvas LMSのディスカッションにコメント(疑問点・批判・感想など)を簡単にまとめて(200字〜300字)投稿すること。報告担当者は、担当回には講読文献を要約した報告レジュメを作成・持参すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内レポート(40%) 授業への取り組み・参加度(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 小林盾 | 『ライフスタイルの社会学:データから見る日本社会の多様な格差』 | 東京大学出版会 | 2017 | 9784130561129 |
その他 (Others) | |||||
適宜配布する |
その他 (Others) | |||||
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授業内で紹介する |