日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD364/DD364DD364 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
|
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
|
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DD364 |
Cities, the places where we live, are places where various people gather, various things accumulate, countless information flies around and various events take place. In this seminar, we will focus on cities, deepen our consideration of the current situation of cities through literature readings and fieldwork, and look into the future of cities.
We currently live in the city of Tokyo. What kind of place is the city as a place where we live? What are the difficulties that arise there? And what are the prospects for the future of cities?
In this seminar, specific research topics will be selected from the diverse ways of life and events occurring in the cities of the 2020s, and deepened based on literature subscriptions and fieldwork. Themes can be varied, but research topics will not be specified by the teacher, but rather by the students based on their individual interests and awareness of the issues.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
私たちの生活の場である都市は、様々な人が集まり、様々なものが集積し、無数の情報が飛び交い、様々な出来事が起こる場所である。このゼミでは、都市に焦点を当て、文献講読やフィールドワークを通じて都市の現状について考察を深め、都市の将来を展望する。
Cities, the places where we live, are places where various people gather, various things accumulate, countless information flies around and various events take place. In this seminar, we will focus on cities, deepen our consideration of the current situation of cities through literature readings and fieldwork, and look into the future of cities.
私たちは現在、東京という都市で生きている。では、私たちの生きる場としての都市とはどのような場所なのだろうか。そこに生じている困難にはどのようなものがあるのか。そして都市の将来どのように展望できるのか。
このゼミでは、2020年代の都市において生じている多様な人々の生き方や出来事のなかから、具体的な研究対象を設定し、文献購読とフィールドワークに基づいて考察を深めていく。多種多様なテーマの設定が可能であるが、調査テーマは教員が指定するのではなく、受講生が個々の関心と問題意識に基づいて設定することとする。
We currently live in the city of Tokyo. What kind of place is the city as a place where we live? What are the difficulties that arise there? And what are the prospects for the future of cities?
In this seminar, specific research topics will be selected from the diverse ways of life and events occurring in the cities of the 2020s, and deepened based on literature subscriptions and fieldwork. Themes can be varied, but research topics will not be specified by the teacher, but rather by the students based on their individual interests and awareness of the issues.
1 | ガイダンス |
2 | 基礎文献講読と討論(1) |
3 | 基礎文献講読と討論(2) |
4 | 基礎文献講読と討論(3) |
5 | 基礎文献講読と討論(4) |
6 | 基礎文献講読と討論(5) |
7 | 基礎文献講読と討論(6) |
8 | 基礎文献講読と討論(7) |
9 | 基礎文献講読と討論(8) |
10 | テーマ設定について |
11 | テーマ設定(1) |
12 | テーマ設定(2) |
13 | テーマ設定(3) |
14 | 専門演習2Aのまとめと全体討論 |
基礎文献講読では指定された文献を精読し、意見を持ってゼミに臨むこと。ゼミでは積極的な発言を求める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レジュメ及びプレゼンテーション(40%) ゼミにおける議論への参加状況(20%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岸政彦 | 『断片的なものの社会学』 | 朝日出版社 | 2015 | 9784255008516 |
2 | 前田拓也他 | 『最強の社会調査入門』 | ナカニシヤ出版 | 2016 | 9784779510793 |
その他 (Others) | |||||
上記2冊は第1回授業前に読んでおくこと。追加テキストは随時指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大谷信介ほか | 『新・社会調査へのアプローチ』 | ミネルヴァ書房 | 2013 | 9784623066544 |
2 | 上野千鶴子 | 『情報生産者になる』 | 筑摩書房 | 2018 | 9784480071675 |
3 | 松本康編 | 『都市社会学・入門』改訂版 | 有斐閣 | 2022 | 9784641222076 |
その他 (Others) | |||||
随時指示する。 |
1)参加者のしっかりとした問題意識と着実かつ精力的な文献講読、データ収集・分析、調査を強く求める。
2)社会調査法1・2の内容を復習しておくこと。調査手法のみならず問いの立てかたについても理解を深めておくこと。
3)自発的で積極的な参加と双方向的なコミュニケーションを重視する。
4)上記授業計画は受講生の関心やなどにより変更することがある。
5)専門演習2Aと専門演習2Bは同一年度履修を原則とする。ただし、派遣留学などの特段の事情がある場合には審査のうえ例外的措置をとることもある。