日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD377/DD377DD377 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
|
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
|
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DD377 |
The purpose of this class is to understand the way to conduct empirical research, in relation to theories of Sociology. It is intended to undertake some fieldwork in ethnic communities in the metropolitan Tokyo, where transnational migrants' networks have developed.
In this semester, we will examine government policies related to international migration, and the NPO’s activities involving foreign residents. We also conduct some fieldwork on the contemporary ethnic business in the metropolitan areas. Each student must set up an original theme and carry out the task of composing a research report from the analyses of empirical data.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
社会学の基礎理論を基に,実証研究のあり方について理解を深めていくことを目的とする。大都市圏で形成されているエスニック・コミュニティやトランスナショナルな移住者などに関する調査を実施する予定である。
The purpose of this class is to understand the way to conduct empirical research, in relation to theories of Sociology. It is intended to undertake some fieldwork in ethnic communities in the metropolitan Tokyo, where transnational migrants' networks have developed.
外国人住民にかかわるNPOの取り組みや海外からの移住者に対する政策や自治体の取り組みなどを調べる。エスニック・ビジネスやエスニック・コミュニティの変化については,フィールドワークを実施する。それぞれのテーマに基づく課題を遂行し,調査の報告書を作成する。
In this semester, we will examine government policies related to international migration, and the NPO’s activities involving foreign residents. We also conduct some fieldwork on the contemporary ethnic business in the metropolitan areas. Each student must set up an original theme and carry out the task of composing a research report from the analyses of empirical data.
1 | 関連文献の収集および整理 |
2 | 関連文献の収集および整理 |
3 | フィールドワーク計画の策定 |
4 | フィールドワーク計画の策定 |
5 | フィールドワーク計画の策定 |
6 | 調査項目の整理 |
7 | 調査項目の整理 |
8 | 調査項目の整理 |
9 | 調査項目の整理 |
10 | 調査の実施と結果の報告 |
11 | 調査の実施と結果の報告 |
12 | 調査の実施と結果の報告 |
13 | 調査の実施と結果の報告 |
14 | 調査の実施と結果の報告 |
前回までのテーマで扱った内容を確認し,次回までに復習しておくこと。発表にあたっては,事前に参考資料を整理しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーションおよびディスカッション(30%) 授業期間内のレジュメおよびレポート(30%) 最終報告書(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は特に指定しないが,授業のなかで参考となる資料を紹介する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Vertovec, Steven | 『トランスナショナリズム』 | 日本評論社 | 2014 | |
その他 (Others) | |||||
その他,適宜授業中に指示する。 |
過去の卒業論文のタイトルは下記のホームページに記載。
https://www2.rikkyo.ac.jp/web/tetsuo/jpn/education.html