日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD464/DD464DD464 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
持続可能な社会にむけた地域の知の構築と多様なステークホルダーの参加/Knowledge creation for a sustainable society and multistakeholder dialogue and collaboration |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
本科目は、基本的には対面で行いますが、国内遠方や国外などからのゲスト講師を招く場合や担当講師の海外出張などにより、3−4回程度オンラインで実施することを予定しています。詳細については、LMSにてお知らせします。 This course is basically conducted in face-to-face mode. However, 3-4 classes may be conducted online when we invite a guest lecturer from outside Tokyo or overseas or the lecturer's overseas trip. The details will be announced on Canvas LMS. |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5・X206/Mon.5・X206 Mon.5・X206 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS3310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DD464 |
People’s thoughts construct a society, where events regenerate further new thoughts for re-constructing the society. Almost 35 years have passed since the spawn of the sustainable development concept. Now, it has been widely disseminated through a global policy framework, “Sustainable Development Goals (SDGs)”. In this course, the students will learn about how the concept of sustainable development has evolved based on the thoughts, debates and problems over development and environment in a highly political context and the relevant policies that were produced. The course will look at the flow of 'event -> thinking/responses -> thoughts -> concepts -> policies' to deepen the understanding of how multi-stakeholders can co-learn and collaborate to overcome tensions and solve complex sustainability challenges. The course will examine the meaning of 'neutrality' which is unavoidable in the discursive and collaboration process by the multistakeholder in a local community.
The course will take the participatory and co-learning approach that will provide a student with the opportunity to speak out and think together with others. Workshop-style discussion time will be allocated as in-class activities. This course will also invite two or three guest speakers. This course has the following four objectives:
- Basic knowledge about the background of sustainable development concepts and SDGs and the trends and issues of relevant international and domestic policies and practices.
- In-depth understanding of the linkage between sustainable development/SDGs and our everyday life.
- Capacity to identify the sustainability challenges in everyday life, analyse the root causes and impacts and skills to work together for solutions with diverse stakeholders with respect.
- Ability to have his/her answer to the question of what sustainable development means, drawing on the issues in a local community and through collaboration with others.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
人びとの思い(思想)が社会を作り、その中で起こる出来事から新たな思想がうまれ社会が再構築されていく。「持続可能な開発」の概念が生まれて約35年。現在、持続可能な開発目標(SDGs)という政策を通して広く社会に浸透するようになりました。この講義では、開発と環境課題をめぐる思想や議論が発展し、政治的文脈の中で生まれた持続可能な開発という概念とそれをめぐる政策の流れに着目します。「出来事→思い・行為→思想→概念→政策」という一連の流れの中で、地域社会の中で、多様なステークホルダー(関係者)が、持続可能性課題を巡って、緊張関係ももちながら関連し合っているのか、そして、それを超えてどうしたらともに学び合い、協働しながら、課題を解決し、地域をより持続可能にしていけるのかを、講義だけでなく、授業の中でのワークショップやグループ課題などを通して、深めていきたいと思います。特に、多様なステークホルダーとの協働を進める上で、避けては通れない「中立性」とは一体何のかを、履修生のみなさんと一緒に考えていきたいと思っています。
People’s thoughts construct a society, where events regenerate further new thoughts for re-constructing the society. Almost 35 years have passed since the spawn of the sustainable development concept. Now, it has been widely disseminated through a global policy framework, “Sustainable Development Goals (SDGs)”. In this course, the students will learn about how the concept of sustainable development has evolved based on the thoughts, debates and problems over development and environment in a highly political context and the relevant policies that were produced. The course will look at the flow of 'event -> thinking/responses -> thoughts -> concepts -> policies' to deepen the understanding of how multi-stakeholders can co-learn and collaborate to overcome tensions and solve complex sustainability challenges. The course will examine the meaning of 'neutrality' which is unavoidable in the discursive and collaboration process by the multistakeholder in a local community.
この授業では、以下の4つをねらいとして進めていきます。履修者もおおいに発言し、他の履修生と一緒に考える参加型・協働学習のアプローチを取り入れて進めていきます。ワークショップスタイルのディスカッションの時間も授業中に取るほか、グループで課題を行います。なお、授業には、2-3名のゲスト講師もお招きする予定です。
- 持続可能な開発の概念やそれを進めていく上での国際的な政策枠組みとなっている持続可な開発目標(SDGs)についての背景、関連する国際・国内の政策、実践などの動向についての基本的な知識を得る
- 持続可能な開発やSDGsと、自分のくらし、生活とのかかわりについての理解を深める
- 日々の生活の中で、持続可能な開発に関わる課題を見出し、その問題の根本的な原因についての分析を行い、多様な立場のステークホルダーを尊重しながら対話を行い、問題解決のため協働を進めていける力をにつける
- 「持続可能な開発」とは何か?という問いに対して、履修者各自が地域での課題に引きつけて考え、自分なりの見解と他者との協働をとおして答えていけるような力をつける
The course will take the participatory and co-learning approach that will provide a student with the opportunity to speak out and think together with others. Workshop-style discussion time will be allocated as in-class activities. This course will also invite two or three guest speakers. This course has the following four objectives:
- Basic knowledge about the background of sustainable development concepts and SDGs and the trends and issues of relevant international and domestic policies and practices.
- In-depth understanding of the linkage between sustainable development/SDGs and our everyday life.
- Capacity to identify the sustainability challenges in everyday life, analyse the root causes and impacts and skills to work together for solutions with diverse stakeholders with respect.
- Ability to have his/her answer to the question of what sustainable development means, drawing on the issues in a local community and through collaboration with others.
1 | イントロダクション:講義概要、評価と課題説明、教員紹介、自分と持続可能性課題、社会のつながり Introduction: Course overview, evaluation and assignments, the introduction of the lecturer, making a linkage between sustainability challenges, society and yourself |
2 | 【概念と政策】環境思想・運動と持続可能な開発の概念とSDGs [Concept and Policy]Environmental thoughts and movement, sustainable development concept and SDGs |
3 | 【概念と政策】SDGsのローカリゼーション:持続可能な開発を地域の中から追求する(ゲスト講師) [Concept and Policy] Sustainable Development Goals (SDGs) and community-based approach (Guest speaker) |
4 | 【持続可能な開発へのアプローチ】専門家と地域の多様なステークホルダー、科学・近代知と多様な地域の知と学び:認識論の違いを超えて [Approach to Sustainable Development] Expert and various stakeholders of a local community; scientific/modern knowledge and various types of local knowledge: Overcoming the epistemological differences |
5 | 【持続可能性課題の事例から学ぶ】 オーストラリア先住民の知を気候変動適応に統合する [Learning from the local community practice for sustainable development]Australian Indigenous People's knowledge integration to climate change adaptation |
6 | 【持続可能な開発課題をめぐるステークホルダー】地域課題とステークホルダー [Diverse stakeholders on sustainability issues] Sustainability challenges and various stakeholders |
7 | 【持続可能な開発をめぐるステークホルダー】【持続可能な開発をめぐるステークホルダー】身体性からまちを再考する(ゲスト講師) [Making a local community practice] Feeling to rethink a community from a ‘body’ perspective(Guest speaker) |
8 | 【地域での実践をつくる】都市と農村、近代知と地域知をつなぐ Making a local community practice] Connecting urban and rural; modern knowledge and local knowledge |
9 | 【地域での実践を作る】池袋のまちフィールドワーク [Making a local community practice] Ikebukuro fieldwork [Making a local community practice] Ikebukuro town fieldwork |
10 | 【地域での実践を作る】多様な人の参加をつくる手法とリーダーシップ [Making a local community practice] Techniques for participatory and inclusive approach and leadership |
11 | 【実践から政策へ】中立とは何か?アイヌ民族の先住民族の権利回復の事例からみる Making a local community practice] What is neutrality?- Leaning from the case of Ainu Peoples' effort for indigenous rights recovery |
12 | 【実践から政策へ】地域の実践が思想をつくり社会を再構築することができるのか? [From practice to policies] Can local practice create thoughts to reconstruct a society? |
13 | グループ課題プレゼンテーション Group assignment presentations |
14 | グループ課題プレゼンテーション予備日、ふりかえり、総括議論 Group assignment presentations (Part 2) and conclusive discussion |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
参加型手法 Participatory approach |
毎回講義内容を咀嚼し、関心を持ったことについては自分なりに書籍や論文などを用いて学びを深めてください。また、課題に向けた準備の時間が必要になります。
Please deepen the topics of interest by reading books and articles on topics of interest after each lecture. You will also need time to prepare your assignments (essay and group presentation).
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
エッセイ(Essay)(36%) グループ課題(Group assignment)(36%) 毎回の講義への出席とリアクションシートの記入(Attendance to lectures and submission of reflection sheet)(28%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 緒方正人・辻信一 | 『常世の舟を漕ぎて』 | ゆっくり小文庫 | 2020 | 9784991081620 |
2 | 藤林泰・宮内泰介・友澤悠季 | 『宇井純セレクション2:公害に第三者はない』 | 新泉社 | 2014 | 9784787714022 |
3 | 鬼頭秀一 | 『自然保護を問い直す』 | ちくま新書 | 1996 | 4480056688 |
他者を理解し、協働する力
Capacity to understand and collaborate with others
PC、パワーポイント、ワード
PC, PowerPoing and Word
International students are also welcome. Lectures are conducted in Japanese. However, the students can submit essay and reflection sheets in English.
留学生も歓迎です。講義は日本語で行いますが、エッセーおよびリアクションペーパーを英語で書いて提出することも認めます。