日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DD483/DD483DD483 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ポストフェミニズム時代における男性性とポピュラーカルチャー |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・A203/Wed.3・A203 Wed.3・A203 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CCS3410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会学部生用.他学部生は抽選登録. |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DD483 |
The goal of this course is to understand how contemporary society is viewed as a post-feminist society, and to acquire methods and perspectives to critically examine how the representation of masculinity in popular culture has changed against this backdrop.
The lecture will follow the contents of the textbook, "When We Hear New Voices," and will discuss what kind of society our contemporary society is changing into (post-feminism, neoliberalism, and post-Fordism will be key words), how the norms of masculinity are changing within this change, and how, in response to these changes, representations of men are changing in popular culture works. We will draw on the knowledge of disciplines such as masculinity studies, feminism, disability studies, and literary criticism and cultural studies, and we will explain these disciplines as appropriate.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本講義の目標は、現代社会をポストフェミニズム社会と見る考え方を理解した上で、それを背景として主にポピュラーカルチャーにおける男性性の表象がいかなる変化をこうむってきたかを批評的に考察する方法と観点を獲得することである。
The goal of this course is to understand how contemporary society is viewed as a post-feminist society, and to acquire methods and perspectives to critically examine how the representation of masculinity in popular culture has changed against this backdrop.
講義では教科書の『新しい声を聞くぼくたち』の内容に沿って、現代社会がどのような社会へと変化しているのか(ポストフェミニズム、新自由主義、ポストフォーディズムなどがキーワードとなる)、その変化の中で男性性の規範がいかに変化しているのか、そしてそれに対してポピュラーカルチャー作品の中で男性の表象がいかに変化しているのかを論じる。男性学、フェミニズム、障害学、文学批評とカルチュラル・スタディーズといった学問の知見を縦横に活用するので、それらの学問についても適宜解説していく。
The lecture will follow the contents of the textbook, "When We Hear New Voices," and will discuss what kind of society our contemporary society is changing into (post-feminism, neoliberalism, and post-Fordism will be key words), how the norms of masculinity are changing within this change, and how, in response to these changes, representations of men are changing in popular culture works. We will draw on the knowledge of disciplines such as masculinity studies, feminism, disability studies, and literary criticism and cultural studies, and we will explain these disciplines as appropriate.
1 | イントロダクション |
2 | 第一章 能力と傷──ポストフェミニズム時代の男性性(『怪獣8号』『ジョーカー』『ヒックとドラゴン』など) |
3 | 第二章 やつらと俺たち──階級と男性性(『ジョーカー』『バーニング』など) |
4 | 第三章 助力者と多文化主義──男性性のいくつかの生き残り戦略(『アナと雪の女王』『千と千尋の神隠し』『鬼滅の刃』『ダイ・ハード』『BEASTARS』など) |
5 | 第四章 「のけものたち」の時代(『もののけ姫』『わたしは、ダニエル・ブレイク』など) |
6 | 第五章 コミュ力時代の男たち①(『風の谷のナウシカ』『恋愛小説家』など) |
7 | 第五章 コミュ力時代の男たち②(『風の谷のナウシカ』『恋愛小説家』など) |
8 | 第六章 「個性としての障害」と治癒なき主体のユートピア(『英国王のスピーチ』『僕のヒーロアカデミア』など) |
9 | 第七章 母の息子のミソジニー、母の息子のフェミニズム(『息子と恋人』『新世紀エヴァンゲリオン』『ブルーピリオド』『20センチュリー・ウーマン』など) |
10 | 第八章 ぼくら、イクメン①(『クレイマー、クレイマー』『アイ・アム・サム』『マリッジ・ストーリー』『きのう何食べた?』『よつばと!』『そして父になる』など) |
11 | 第八章 ぼくら、イクメン②(『クレイマー、クレイマー』『アイ・アム・サム』『マリッジ・ストーリー』『きのう何食べた?』『よつばと!』『そして父になる』など) |
12 | 第九章 老害と依存とケア、そしてクィアな老後の奪還(『日の名残り』『人生はビギナーズ』など) |
13 | おわりに──ケアする社会と共通文化としての「新たな男性性」 |
14 | 発展的考察 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教科書の該当箇所を前もって読み、指定された作品を前もって読む、もしくは見ること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
出席(20%) リアクションペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 河野真太郎 | 『新しい声を聞くぼくたち』 | 講談社 | 2022 | 9784065277423 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 河野真太郎 | 『増補 戦う姫、働く少女』 | 筑摩書房 | 2023 | 9784480439093 |
2 | 河野真太郎 | 『正義はどこへ行くのか』 | 集英社 | 2023 | 9784087212938 |
3 | 河野真太郎 | 『はたらく物語』 | 笠間書院 | 2023 | 9784305709981 |
日本語での講義なので、相当の日本語能力が求められるが、同時に使用する理論は英語圏のものがベースになるので、(英語のテクストを読むことはないものの)基本的な英語能力があることが望ましい。
特になし。
特になし。