日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE201/DE201DE201 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5・1102/Tue.5・1102 Tue.5・1102 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS2430 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
他学部生履修不可 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DE201 |
Students will understand the behavior of reporting while recognizing the importance of its functions in modern democratic society. At the same time, they will understand the limits and issues surrounding reporting. In addition, students will understand the basics of article writing.
Why society needs reporting? What meaning does it have? Students will refer to these in their arguments while adding in perspectives of Japanese journalism characteristics and international comparisons. In this class, students will also consider field experience of reporters on site. Students will experience writing articles themselves while thinking about these basics.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
報道という営為がどのようなものかを理解するとともに、その機能が現代民主主義社会の中で有する重要性を認識してもらいます。同時に報道の限界や問題点などについても理解します。その上で、記事執筆の基本についても会得してもらい、実際に文章を執筆してもらいます。
Students will understand the behavior of reporting while recognizing the importance of its functions in modern democratic society. At the same time, they will understand the limits and issues surrounding reporting. In addition, students will understand the basics of article writing.
報道は社会にとってなぜ必要なのか、どういう意味を持つのかなどの論点を軸に、日本型ジャーナリズムの特質とその国際比較という視点も織り込みながら、現役記者として 「現場感覚」 を加味しながらの授業とします。また、記事執筆を実際に体験してもらいながら、その基本について考えていきます。
Why society needs reporting? What meaning does it have? Students will refer to these in their arguments while adding in perspectives of Japanese journalism characteristics and international comparisons. In this class, students will also consider field experience of reporters on site. Students will experience writing articles themselves while thinking about these basics.
1 | 報道とは何か、その1=歴史や実態などについて概括的に。 |
2 | 報道とは何か、その2=報道の主体 (新聞、通信、放送、出版など) を中心に、その特徴や特性の違いについて考えます。 |
3 | 日本型報道の特質=記者クラブ制度や 「エンバーゴ」 などについて、その歴史や存在意義、報道の自由との関連などを具体的に考えてみます。 |
4 | 分野別報道の現状と課題=政治、経済、国際など報道を分野別に考え、その問題点などを、事例に即して検討していきます。 |
5 | 調査報道とは何か=調査報道について、具体例を通じて、その意義などについて吟味します。 |
6 | 記事の基本その1=「5W1H」や「三角形の原則」など、記事執筆の基本原則を考えます。 |
7 | 記事の基本その2=同 |
8 | 記事の基本その3=「起承転結」という作文やコラムに必須の原則を考えていきます。 |
9 | 記事の基本その4=同 |
10 | 記事執筆その1=どのようにしたら、より相手に伝わりやすい文章が書けるのか検討します。 |
11 | 記事執筆その2=同 |
12 | 記事執筆の実践その3=表現上の留意点など記事を書く際の「ルール」について考えます |
13 | 記事執筆の実践その4=同 |
14 | まとめ=これまでの授業をまとめます。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途行います。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業態度(20%) 授業内での記事執筆(20%) 授業内でのレポートなど(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に使用しません。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献はその都度授業中に示します。 ただ、紙の新聞については、一紙で結構ですので毎日読むようにしてください。朝日でも毎日でも何でも結構です。自宅でとっていない場合は、大学や地域の図書館で読むように努めてください。 |
「メディア・調査実習入門2」も履修することが望ましいです。