日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE256/DE256DE256 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ドキュメンタリーとジャーナリズム |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
|
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
集中講義(夏季) ① 2024年8月21日(水)~23日(金),26日(月):2~4限 ② 2024年8月27日(火): 2~3限 場所:A201教室 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DE256 |
Whenever "documentaries" are mentioned, many people may think about "objective" and "neutral" journalistic works such as "NHK Special". However, there are many approaches and philosophies in "documentaries". Each director has different way to face the world. In this lecture, students will focus on various methodologies of documentary film directors and observe their diversity, richness, and potential.
The professor Kazuhiro Soda do not use script before making a film, and also do not use narration and music. With these "Observational Film" methodologies and styles, he continues making documentary films. If methodology is "cause", then work is its "result". In this lecture, students will watch as many global documentaries as possible. They will analyze connections among their methodologies and works from directors’ perspectives. This lecture emphasizes interactivity and participation in discussions. Students should be aware of spontaneous pauses (rests) during lectures depending on film lengths. Professor may change these films without first notifying students.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
「ドキュメンタリー」というと、すぐさまNHKスペシャルなどの「客観・中立」を掲げたジャーナリスティックな作品を思い浮かべる人が多いかもしれない。しかしドキュメンタリー界には実に多様なアプローチや哲学があり、作家それぞれの「世界との向き合い方」がある。本講義では、ドキュメンタリー映画作家たちの様々な方法論に着目し、その多様性と豊かさと可能性を概観する。
Whenever "documentaries" are mentioned, many people may think about "objective" and "neutral" journalistic works such as "NHK Special". However, there are many approaches and philosophies in "documentaries". Each director has different way to face the world. In this lecture, students will focus on various methodologies of documentary film directors and observe their diversity, richness, and potential.
講師を務める想田和弘は、事前に台本を作らずナレーションや音楽を使わぬ「観察映画」の方法論とスタイルで、ドキュメンタリー映画を作り続けてきた作家である。方法論を「原因」とするならば、作品は「結果」である。本講義では、世界で作られてきた多様なドキュメンタリー映画をできるだけ数多く鑑賞し、その方法論と作品との関係を作家の視点で分析する。講義は可能な限りインタラクティブに行い、議論への参加を重視する。上映作品の長さに合わせて、臨機応変に講義の区切り(休憩)を設けることに留意されたい。上映作品は予告なしに変更されることがある。
The professor Kazuhiro Soda do not use script before making a film, and also do not use narration and music. With these "Observational Film" methodologies and styles, he continues making documentary films. If methodology is "cause", then work is its "result". In this lecture, students will watch as many global documentaries as possible. They will analyze connections among their methodologies and works from directors’ perspectives. This lecture emphasizes interactivity and participation in discussions. Students should be aware of spontaneous pauses (rests) during lectures depending on film lengths. Professor may change these films without first notifying students.
1 | イントロダクション。想田が実践する観察映画の方法論(観察映画の十戒)についてのレクチャーを行う。その上で、映画「Peace」(日本・アメリカ、75分、2010年、想田和弘監督)を鑑賞する。 |
2 | 映画「Peace」についての質疑やディスカッション。ドキュメンタリーにおける「客観性」とは。「観察」と「参与観察」とは。 |
3 | 想田が影響を受けたフレデリック・ワイズマンの処女作「チチカット・フォーリーズ」(1967年、84分、フレデリック・ワイズマン監督)を鑑賞する。 |
4 | 「チチカット・フォーリーズ」について議論する。 |
5 | 映画の始まりは「ドキュメンタリー」だった。世界で初めて撮られた映画として知られる、リュミエール兄弟による短編数本を鑑賞し、議論する。 |
6 | ドキュメンタリー映画の父と呼ばれるロバート・フラハティ監督「極北のナヌーク」(アメリカ、78分、1922年)を鑑賞し、ドキュメンタリーとは何か、フィクションとの境目とは何か、について考える。 |
7 | 大きく捉えれば「極北のナヌーク」の系譜に連なる文化人類学的ドキュメンタリー映画「リヴァイアサン」(アメリカ・フランス・イギリス、87分、2012年、ルーシァン・キャステーヌ=テイラー、ヴェレナ・パラヴェル監督)を鑑賞し、カメラ機材の発達とドキュメンタリー・スタイルの関係等について議論。 |
8 | アーカイブ・ドキュメンタリー映画「国葬」(オランダ・リトアニア、135分、2019年、セルゲイ・ロズニツァ監督)を鑑賞。 |
9 | 「国葬」を題材に、ドキュメンタリーにおける編集の力について考え、議論する。 |
10 | アニメーション・ドキュメンタリー映画「戦場でワルツを」(イスラエル、90分、2008年、アリ・フォルマン監督)を鑑賞。映像作品における虚と実の合間について考察し、議論する。 |
11 | 「ディア・ピョンヤン」(2005年、日本・韓国、107分、ヤン・ヨンヒ監督)を鑑賞。私生活にカメラを向けることで開けるドキュメンタリーの可能性について考える。 |
12 | 映画「ゆきゆきて、神軍」(1987年、122分、原一男監督)を鑑賞。 |
13 | 映画「ゆきゆきて、神軍について議論。「アクション・ドキュメンタリー」を標榜する原一男は、対象に積極的に働きかけて「共犯関係」を作り出し、これまで口を閉ざしてきた元兵士の証言をほじくり出した。武器としてのカメラが提示する諸問題について考察する。 |
14 | 映画「アクト・オブ・キリング」(2012年、イギリス・デンマーク・ノルウェー、121分、ジョシュア・オッペンハイマー監督)を鑑賞。被写体との「共犯関係」と倫理性について考える。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
集中講義の期間中、映画館でドキュメンタリー映画を鑑賞し、その方法論について批評する最終レポート課題を出す。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業での積極的な態度(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 想田和弘 | 『観察する男』 | ミシマ社 | 2016 | 9784903908731 0095 |
2 | 想田和弘 | 『カメラを持て、町へ出よう』 | 集英社インターナショナル | 2015 | 9784797673012 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐藤真 | 『〈愛蔵版〉ドキュメンタリー映画の地平』 | 凱風社 | 2009 | 9784773633139 |
2 | 小川紳介 | 『増補改訂版 映画を獲る』 | 太田出版 | 2012 | 9784778313159 |
3 | シーラ・カーラン・バーナード | 『 ドキュメンタリー・ストーリーテリング』 | フィルムアート社 | 2014 | 9784845914401 |
4 | 鉄人社 | 『観ずに死ねるか ! 傑作ドキュメンタリー88』 | 鉄人社 | 2013 | 9784904676721 |
5 | 想田和弘 | 『THE BIG HOUSE アメリカを撮る』 | 岩波書店 | 2018 | 9784000612708 |
6 | 想田和弘 | 『なぜ僕はドキュメンタリーを撮るのか』 | 講談社現代新書 | 2011 | 9784062881135 |
その他 (Others) | |||||
想田和弘公式サイト https://www.kazuhirosoda.com/ X(ツイッター) https://twitter.com/KazuhiroSoda フェイスブック https://www.facebook.com/kazuhiro.soda.9 |