日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE286/DE286DE286 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
メディア社会学文献講読能力の涵養 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・9207/Wed.3・9207 Wed.3・9207 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
希望ゼミアンケートについてはR Guide「その他登録科目一覧」を参照. |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DE286 |
Students will learn the fundamentals of sociological thinking and writing in media studies, as well as participate in seminar-style discussions.
In the first half of the course, students will read literature on traditional mass media. In the second half of the course, students will read literature, mostly in English, on social media, including LINE, X(Twitter), Instagram, and YouTube. Students will learn the fundamental skills needed for successful study and research, such as how to create resumes, give presentations, and facilitate conversations. The format of the exercises will be centered on group work.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
メディア社会学の理論や考え方を学術文献から学び、自分の議論を立てられるようになる。
Students will learn the fundamentals of sociological thinking and writing in media studies, as well as participate in seminar-style discussions.
前半では共通テキストを用いてラジオやテレビの役割を確認しながら、より近年のインターネットとその利用に話題を移す。後半では独自テキストを用いてLINE、X(Twitter)、Instagram、YouTubeといった比較的新しい(ソーシャル)メディアに関係する文献を読む。文献を読む能力を高めるとともに、レジュメの書き方、発表の仕方、討論の方法等、3年次以降の研究のために必要な基礎的能力をゼミ形式の演習を通じて身につける。演習の形式はグループワークを中心とする。英語文献を積極的に採用する。
In the first half of the course, students will read literature on traditional mass media. In the second half of the course, students will read literature, mostly in English, on social media, including LINE, X(Twitter), Instagram, and YouTube. Students will learn the fundamental skills needed for successful study and research, such as how to create resumes, give presentations, and facilitate conversations. The format of the exercises will be centered on group work.
1 | 演習の概要 |
2 | キャントリル「火星からの侵入」 |
3 | キャントリル「火星からの侵入」 |
4 | ダヤーン&カッツ「メディア・イベント」 |
5 | パリサー「関連性を追求する競争」 |
6 | 会津「災害時における情報メディアの効果的活用のために」 |
7 | Ohashi, K., Kato, F. & Hjorth, L. (2017). Digital genealogies: understanding socialmobile media LINE in the role of Japanese families. Social Media + Society, 3(2). |
8 | Ohashi, K., Kato, F. & Hjorth, L. (2017). Digital genealogies: understanding socialmobile media LINE in the role of Japanese families. Social Media + Society, 3(2). |
9 | Bredikhina, L. & Giard, A. (2022). Becoming a virtual cutie: digital cross-dressing in Japan. Convergence, 28(6), 1643-1661. |
10 | Bredikhina, L. & Giard, A. (2022). Becoming a virtual cutie: digital cross-dressing in Japan. Convergence, 28(6), 1643-1661. |
11 | Tiidenberg, K. & Baym, N. K. (2017). Learn it, buy it, work it: intensive pregnancy on Instagram. Social Media + Society, 3(1). |
12 | Tiidenberg, K. & Baym, N. K. (2017). Learn it, buy it, work it: intensive pregnancy on Instagram. Social Media + Society, 3(1). |
13 | Sakaki T., Kobayashi T, Yoshida M., Toriumi F. (2022). Do media events still unite the host nation’s citizens? The case of the Tokyo 2020 Olympic Games. PLoS ONE 17(12). |
14 | Sakaki T., Kobayashi T, Yoshida M., Toriumi F. (2022). Do media events still unite the host nation’s citizens? The case of the Tokyo 2020 Olympic Games. PLoS ONE 17(12). |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献を通読することに加え、自身の意見や主張を準備し、翌週の演習に臨む。毎週授業後には振り返りを書く。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 演習への参加度・貢献度(50%) 小レポート(10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
独自文献はコピーを配布する。