日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE361/DE361DE361 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
|
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
|
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DE361 |
As represented by the term "Masugomi," distrust towards media and journalism has been on the rise. Daily exposure to news has mostly shifted to the internet. In such circumstances, we may be losing our interest in the senders of journalism. Regardless of the emergence of new platforms, journalists and reporters have always been the ones digging news. The objectives of this seminar are twofold: 1) to comprehend the spaces and routines in which media senders operate, and 2) to acquire the fundamentals of discourse analysis focused on journalism and media.
The content of this seminar serves as the foundation for composing graduation theses focusing on the senders of journalism and media. 1) reviewing previous research on senders of journalism in Japan and the United States, 2) highlighting the characteristics of Japanese newspapers and newspaper journalists, and 3) utilizing sources and methodologies for discourse analysis targeting journalists and newsrooms. While the emphasis may vary according to participants' interests, there is a strong likelihood of delving extensively into aspect 3).
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
「マスゴミ」という言葉に代表されるように、メディアやジャーナリズムに対する不信が高まっている。日々のニュース接触は、ほぼインターネット経由となった。そのような状況のなか、我々はジャーナリズムの送り手に対する関心を失ってはいないだろうか。プラットフォームが新しくなろうとも、ニュースを発掘するのは、いつの時代もジャーナリストや記者である。本ゼミの目標は、以下の2つである。1)メディアの送り手がどのような空間でどのようなルーチンを行っているのかを理解する、2)ジャーナリズムやメディアを対象とした言説分析の基礎を身につける。
As represented by the term "Masugomi," distrust towards media and journalism has been on the rise. Daily exposure to news has mostly shifted to the internet. In such circumstances, we may be losing our interest in the senders of journalism. Regardless of the emergence of new platforms, journalists and reporters have always been the ones digging news. The objectives of this seminar are twofold: 1) to comprehend the spaces and routines in which media senders operate, and 2) to acquire the fundamentals of discourse analysis focused on journalism and media.
ジャーナリズムやメディアの送り手を対象とした卒業論文執筆の基礎が、総論としての演習の内容である。各論としては、1)ジャーナリズムの送り手を対象とした日本とアメリカの先行研究のレビュー、2)日本の新聞と新聞記者の特徴、3)ジャーナリストやニュースルームを対象とした言説分析の資料と手法、以上の3つを主とする。参加者の興味関心にもよるが、3)を厚めに行う可能性が高い。
The content of this seminar serves as the foundation for composing graduation theses focusing on the senders of journalism and media. 1) reviewing previous research on senders of journalism in Japan and the United States, 2) highlighting the characteristics of Japanese newspapers and newspaper journalists, and 3) utilizing sources and methodologies for discourse analysis targeting journalists and newsrooms. While the emphasis may vary according to participants' interests, there is a strong likelihood of delving extensively into aspect 3).
1 | イントロダクション、参加者の興味関心など |
2 | 資料の読み方1 |
3 | 資料の読み方2 |
4 | 資料の読み方3 |
5 | 抜書きとレジュメ作成1 |
6 | 抜書きとレジュメ作成2 |
7 | 抜書きとレジュメ作成3 |
8 | コメント作成1 |
9 | コメント作成2 |
10 | 論文購読(事前にレジュメ作成の上)1 |
11 | 論文購読(事前にレジュメ作成の上)2 |
12 | 論文購読(事前にレジュメ作成の上)3 |
13 | 論文購読(事前にレジュメ作成の上)4 |
14 | 参加者の興味関心やテーマについて総合的に議論 |
1)復習を兼ねて、自らの興味関心に従い、資料や文献を読み、分析する。
2)自分の興味関心だけでなく、他の参加者のそれらにも興味を持つ。
3)事前に渡された文献や資料は、ある程度、事前に読んでおく。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
報告・プレゼンテーション(30%) 積極的な議論への参加・発言(30%) レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大井眞二・田村紀雄・鈴木雄雅編 | 『現代ジャーナリズムを学ぶ人のために』 | 世界思想社 | 2018 | |
2 | 佐藤卓己 | 『現代メディア史』 | 岩波書店 | 2018 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参加者の興味関心に従い、日本メディア学会あるいは米AEJMCの両学会誌から抽出する。 https://www.jstage.jst.go.jp/browse/mscom/-char/ja |
ジャーナリズムやメディアに強い関心があり、研究にコミットしていることが望ましいが、その前に、市民・国民・生活者として、あるいは社会学徒として、現前の社会問題に興味関心を持つことを望む。