日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE364/DE364DE364 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
|
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
|
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DE364 |
Students will read literature containing multicultural perspectives such as minority, ethnicity, gender, and so on. Students will be able to think and analyze current state of modern society and media.
In this seminar, students will read major literature on multiculturalism and mass media, watch documentaries, make presentations, and discuss to deepen their awareness.
Students will explore current state of media and journalism in modern Japanese society through keywords such as multicultural coexistence, person involved, community, region, gender, ethnicity, and diaspora. Students will discuss about these issues during the seminar and grasp core of the issue.
In autumn semester, students will form groups and conduct surveys. Each group will decide a subject. Students are supposed to collect and analyze data based on their research interests and finish survey reports before the end of the semester.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
マイノリティ,エスニシティ,ジェンダー、文化的多様性など,ダイバシティの視点を含めた文献資料の講読を通して,現代社会とメディアのあり方を考察し,分析できるようになること。
Students will read literature containing multicultural perspectives such as minority, ethnicity, gender, and so on. Students will be able to think and analyze current state of modern society and media.
ゼミではダイバシティとマスメディアに関連する主要な文献の講読およびドキュメンタリー作品の視聴を中心に,発表と議論を通して認識を深めていく。
多文化共生,当事者,コミュニティ,地域,ジェンダー,エスニシティ,ディアスポラなどのキーワードから現代日本社会におけるメディアとジャーナリズムのあり方を捉え直すと,どのような課題や可能性が見えてくるのか。ゼミではこれらの問題を中心に議論し,問題の核心を把握していく。
専門演習2Bにおいては受講生がグループを構成して調査活動を行う。各グループでテーマを決め,独自の視点からデータを収集し,分析と解釈の作業を進める。合宿や演習の場での研究発表会を予定し,議論と質疑応答を行う。学生による研究成果は調査報告書にまとめることを求める。
In this seminar, students will read major literature on multiculturalism and mass media, watch documentaries, make presentations, and discuss to deepen their awareness.
Students will explore current state of media and journalism in modern Japanese society through keywords such as multicultural coexistence, person involved, community, region, gender, ethnicity, and diaspora. Students will discuss about these issues during the seminar and grasp core of the issue.
In autumn semester, students will form groups and conduct surveys. Each group will decide a subject. Students are supposed to collect and analyze data based on their research interests and finish survey reports before the end of the semester.
1 | ガイダンス Guidance |
2 | マスメディアとジャーナリズム1 Mass Media and Journalism 1 |
3 | マスメディアとジャーナリズム2 Mass Media and Journalism 2 |
4 | ナショナリズムとエスニシティ1 Nationalism and Ethnicity 1 |
5 | ナショナリズムとエスニシティ2 Nationalism and Ethnicity 2 |
6 | 多文化共生1 Multiculturalism 1 |
7 | 多文化共生2 Multiculturalism 2 |
8 | ジェンダーとメディア1 Gender and Media 1 |
9 | ジェンダーとメディア2 Gender and Media 2 |
10 | ダイバシティとメディア1 Diversity and Media 1 |
11 | ダイバシティとメディア2 Diversity and Media 2 |
12 | 承認の政治とアイデンティティ1 The Politics of Recognition 1 |
13 | 承認の政治とアイデンティティ2 The Politics of Recognition 2 |
14 | 講読文献の総括 Conclusion |
毎回の指定文献を熟読し,質問や感想をまとめた上でゼミに臨むこと。
Students must read evey appointed papers before class and prepare for the discussion in advance.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポートを含めた提出物(50%) 授業内発表および授業での発言(50%) |
備考 (Notes) | ||
全回出席が必要条件。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教科書は使用しない。指定文献は授業支援システム(Canvas LMS)で事前に配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 林香里・田中東子編 | ジェンダーで学ぶメディア論 | 世界思想社 | 2023 | 9784790717782 |