日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE369/DE369DE369 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
|
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
|
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DE369 |
We aim to enable analysis of social issues and phenomena of personal interest using a variety of data, including SNS (Twitter(X), etc.) and library information.
Literature surveys and accompanying fieldwork are also being considered.
Students will acquire diverse research skills and acquire skills for writing their graduation theses.
Information on the Web is becoming "visible" through numerical and textual information, transcending space-time constraints. The goal of this course is to examine and analyze the transition of the media that can constitute our social life and the changes in the information media that surround them, while learning various analytical approaches. Under the guidance of the faculty members, students will exchange views and opinions with fellow students who share the same awareness of the issues. Through this seminar, we hope to expand our understanding of various web-related research efforts.
Note: Please note that the subjects of analysis and approaches are subject to change depending on social conditions and other factors.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
個人の関心を持つ社会課題・現象などに対してSNS(Twitter(X)など)、図書情報含む多様なデータを用いた分析を可能とすることを目指す。
文献調査や、それらに付随したフィールドワークなども検討している。
多様な調査力を身につけてもらい、卒業論文作成のためのスキルを身につけていただく。
We aim to enable analysis of social issues and phenomena of personal interest using a variety of data, including SNS (Twitter(X), etc.) and library information.
Literature surveys and accompanying fieldwork are also being considered.
Students will acquire diverse research skills and acquire skills for writing their graduation theses.
Web上の情報は時空間制約を超え、数値・文字情報を介し"見える化"しつつあります。 私たちの社会生活を構成しうるメディアの変遷とそれらを取り巻く情報媒体の変化を多様な分析アプローチを学びつつ、考察・分析することを目標とします。教員の指導のもと,問題意識を共有する学友と共に意見交換しながら進める時間である。本ゼミを通して多様なWebに纏わる研究取り組みに対する理解を膨らませたいと思います。
注意:分析対象、取組などは、社会情勢などにより変更されることがあるので注意されたい。
Information on the Web is becoming "visible" through numerical and textual information, transcending space-time constraints. The goal of this course is to examine and analyze the transition of the media that can constitute our social life and the changes in the information media that surround them, while learning various analytical approaches. Under the guidance of the faculty members, students will exchange views and opinions with fellow students who share the same awareness of the issues. Through this seminar, we hope to expand our understanding of various web-related research efforts.
Note: Please note that the subjects of analysis and approaches are subject to change depending on social conditions and other factors.
1 | ガイダンス(自己紹介、関心のある社会テーマの議論) |
2 | ゼミ概論1・輪読文献紹介 |
3 | 文献報告・紹介・議論1 |
4 | 文献報告・紹介・議論2 |
5 | 文献報告・紹介・議論3 |
6 | SNS分析概論1 |
7 | SNS分析概論2 |
8 | SNS分析概論3 |
9 | 分析対象におけるデータ取得・意見交換1 |
10 | 分析対象におけるデータ取得・意見交換2 |
11 | 分析対象におけるデータ取得・意見交換3 |
12 | 中間研究発表会1(学部4年生とのディスカッション) |
13 | 中間研究発表会2(学部4年生とのディスカッション) |
14 | 分析報告書の進行具合に関する議論1 |
文献報告やフィールド報告の準備、また野外での調査実習への参加、データ作成協力など
オンライン上での調査など含み、多様なインシデントに関して精査していく。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
議論への参加(10%) 口頭報告(20%) 報告書原稿(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参加者の興味・関心によって異なる文献を紹介することになるため、追って指導する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鳥海 不二夫 (その他), 臼井 翔平 (翻訳), 鬼頭 朋見 (翻訳), 浅谷 公威 (翻訳), 坂本 陽平 (翻訳), 高野 雅典 (翻訳), & 2 その他 | パワー・オブ・ネットワーク: 人々をつなぎ社会を動かす6つの原則 | 森北出版 | 2018 | 4627818114 |
2 | 渡邊淳司 (著, 監修), ドミニク・チェン (著, 監修), 安藤英由樹 (著), 坂倉杏介 (著), 村田藍子 (著), & 15 その他 | わたしたちのウェルビーイングをつくりあうために その思想、実践、技術 | ビー・エヌ・エヌ新社 | 2020 | 4802511612 |
3 | 鳥海 不二夫 (著, 編集) | 計算社会科学入門 | 丸善出版 | 2021 | 4621305964 |
その他 (Others) | |||||
参加者の興味・関心によって異なる文献を紹介することになるため、追って指導する。 |
4年生との合同ゼミや他大学との共同調査なども発生が想定される。
情報交換などはChatworkなどで、逐次共有していく。
多様な連携・作業を体験することで今後の個人個人の活動のプラスにして欲しい。
また、変動が非常に激しい内容を調査対象とするためシラバスのスケジュールが前倒し、遅れるケースなども想定される。その都度、課題の負担などはバランスをとっていく。
※全授業回のうち7回を上限に対面授業を実施することがある。対面回については授業内あるいは授業支援システム等で指示する。