日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE377/DE377DE377 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
|
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
|
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DE377 |
Observing and discussing musical phenomea in various societies in order to cultivate the basic skills of sociological research.
The course will provide basic concepts of sociology of music. Students will be expected to tackle a series of subjects such as theme setting, problem identification, establishing a hypothesis, reference collection, verification, and report writing.<BR> At the end of the fiscal year, we will compile the report collection. It is strongly expected that these reports will act as a core of the graduation thesis of the following academic year.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
様々な文化・社会における音楽現象に注目し,その意味や機能について考察することを通じて,社会学的な視点から対象を論じるための基礎的な力を養う。また次年度の卒論執筆に向けアカデミックライティングの基本を身につける。
Observing and discussing musical phenomea in various societies in order to cultivate the basic skills of sociological research.
この授業は「音楽社会学」のゼミである。受講生は自らの興味・関心に沿って独自テーマを定め,問題提起,仮説設定,資料収集,先行文献読解,検証,そして報告書執筆に至る一連の課題に取り組む。また作業の進捗に応じて互いに成果を報告し合い,意見を交わすことで内容のブラッシュアップを図る。
年度末には1年間の成果をまとめた報告書(12,000字)を提出する。この年度末報告書は次年度の卒業論文へと発展的に広がっていく核となることが強く期待される。
The course will provide basic concepts of sociology of music. Students will be expected to tackle a series of subjects such as theme setting, problem identification, establishing a hypothesis, reference collection, verification, and report writing.<BR> At the end of the fiscal year, we will compile the report collection. It is strongly expected that these reports will act as a core of the graduation thesis of the following academic year.
1 | 4年生卒論中間報告会1 |
2 | 4年生卒論中間報告会2 |
3 | 専門論文読解1 |
4 | 専門論文読解2 |
5 | 専門論文読解3 |
6 | 専門論文読解4 |
7 | 専門論文読解5 |
8 | 専門論文読解6 |
9 | 研究経過発表1 |
10 | 研究経過発表2 |
11 | 研究経過発表3 |
12 | 研究経過発表4 |
13 | 研究経過発表5 |
14 | 研究経過発表6 |
「専門演習2A」を踏まえ、各自の研究テーマに基づいて夏休みの間に調査を進展させておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内での発表および他の発表者へのレスポンス(60%) 年度末報告書(40%) |
備考 (Notes) | ||
出席は評価の対象でなく,その前提とする。また年度末報告書についても、評価を受けるためには提出が必須である。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
立教大学教育開発・支援センター『Master of Writing』(リーフレット,非売品) |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜指示する。 |
授業計画は受講人数等によって多少変動することがある。