日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE378/DE378DE378 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
|
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
|
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DE378 |
This seminar focuses on the changes to media culture brought about by globalization and transnationalization and the digitalization of media technology (the rapid spread of the Internet and social networking services). Students will acquire theoretical and methodological knowledge about the relationship between media, society, and culture. In addition, students will improve their research ability required to write their graduation theses through the subject of media, society, and culture in the digital media environment. Students will do this by researching in small groups, discovering research questions, designing survey planning, conducting them, making presentations, discussing, and writing research theses.
In this seminar, students will study research themes and issues related to the globalization and transnationalization of media culture by reviewing previous studies. The course will proceed in the form of reports and discussions of the literature read in rotation. Students will be divided into small research groups based on their interests and questions. They will experience the entire process of presenting research planning, reviewing prior research, making interim survey reports, presenting research results, and writing theses.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
グローバル化、トランスナショナル化という社会の変化とメディアテクノロジーのデジタル化(インターネットやSNSの急速な普及)がもたらすメディア文化への変化に注目する。先行研究のレビューを通して,「メディアと社会・文化」の関係性について理論的・方法論的知識を学ぶ。その上で,多様なメディアが相互参照する現代のデジタル・メディア環境における「メディアと社会・文化」の関係について,小集団による研究に取り組み,研究問題の発見,調査計画の設計および遂行,プレゼンテーションおよび討論,研究論文の執筆に至る研究の流れを体験しながら,卒論執筆に求められる研究力を磨く。
This seminar focuses on the changes to media culture brought about by globalization and transnationalization and the digitalization of media technology (the rapid spread of the Internet and social networking services). Students will acquire theoretical and methodological knowledge about the relationship between media, society, and culture. In addition, students will improve their research ability required to write their graduation theses through the subject of media, society, and culture in the digital media environment. Students will do this by researching in small groups, discovering research questions, designing survey planning, conducting them, making presentations, discussing, and writing research theses.
グローバル化とメディア及びポピュラーカルチャーに関わる研究テーマと問題意識,そして先行研究の動向を学習する。輪読文献の報告と討論の形式で進める。各自の問題関心に沿って小集団の研究グループに分かれ,研究計画の発表,先行研究のレビュー,調査の中間報告,研究結果のプレゼンテーション,論文執筆に至る研究の総過程を学習していく。
In this seminar, students will study research themes and issues related to the globalization and transnationalization of media culture by reviewing previous studies. The course will proceed in the form of reports and discussions of the literature read in rotation. Students will be divided into small research groups based on their interests and questions. They will experience the entire process of presenting research planning, reviewing prior research, making interim survey reports, presenting research results, and writing theses.
1 | ゼミメンバーの問題関心を知る:自由討論 |
2 | グループ分け |
3 | 各研究グループの研究計画の発表 |
4 | 各研究グループの研究計画の発表 |
5 | 各研究グループの研究計画の発表 |
6 | 先行研究のレビュー発表 |
7 | 先行研究のレビュー発表 |
8 | 先行研究のレビュー発表 |
9 | 調査報告 |
10 | 調査報告 |
11 | 調査報告 |
12 | 研究結果の発表 |
13 | 研究結果の発表 |
14 | まとめ ※以上のスケジュールは,グループ研究の進捗状況に応じて調整されます。 |
毎回,前回までの演習内容を確認し復習しておくこと。輪読論文は必ず授業前に読んでおき,簡単な要約文を作成することを勧める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーション(30%) 授業内レポート(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジェンキンス | 『コンヴァージェンス・カルチャー: ファンとメディアがつくる参加型文化』 | 昌文社 | 2021 | 4794972482 |
2 | キム・ヨンデ | 『BTSを読む なぜ世界を夢中にさせるのか 』 | 柏書房 | 2020 | 4760152199 |
3 | アパデュライ | 『彷徨える近代:グローバル化の文化研究』 | 平凡社 | 2004 | 4582452272 |
4 | Gray, Jonathan & Cornel Sandvoss | Fandom: Identities and Communities in a Mediated World | New York University Press | 2017 | 1479881139 |
5 | Oh, Chuyun | K-POP Dances: Fandoming Yourself on Social Media | Routledge | 2022 | 1032079398 |
その他 (Others) | |||||
開講時にコースリーディング (輪読論文集) を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岩渕功一 | 『トランスナショナル・ジャパン』 | 岩波書店 | 2001 | 4006003544 |
2 | ユイリカ | 『特集=K-POPスタディーズ ―BTS、TWICE、BLACKPINKから『PRODUCE101』まで…いま〈韓国音楽〉になにが起きているのか』 | 青土社 | 2018 | 479170357 |
3 | KIM, Suk-Youngim, | Surviving Squid Game: A Guide to K-Drama, Netflix, and Global Streaming Wars | Applause Theatre & Cinema Books | 2023 | 1493072722 |
4 | KIM, Suk-Young | The Cambridge Companion to K-Pop | Cambridge University Press | 2023 | 110894003 |
5 | Cruz, Lenika | On BTS: Pop Music, Fandom, Sincerity | Atlantic Editions | 2023 | 1638930643 |
その他 (Others) | |||||
コースリーディングを参照 |