日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE407/DE407DE407 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
マルチコミュニケーション社会とテレビ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・8303/Wed.3・8303 Wed.3・8303 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DE407 |
We examine the importance of communication and the difficulty of consensus based on the numerous failures and successes in programming, production, and management at NHK during the heyday of television, and discuss how information should be utilized in an increasingly complex online society. thinks about living a rich and fruitful life.
If people don't watch the broadcast, it's just air. Regarding the importance and difficulty of "communicating" in television broadcasting.
Based on a wealth of concrete examples, we will consider current social phenomena and concerns.
In doing so, we do not seek conclusions, but rather emphasize understanding diverse ideas, respecting each other's opinions, and seeking better solutions.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
テレビ全盛時代のNHKでの編成、制作、経営等での数多くの失敗と成功をもとに、
コミュニケーションの重要さ、コンセンサスの難しさについて考察し、
複雑化するネット社会での情報活用のあり方、豊かで実りのある生き方について考えます。
We examine the importance of communication and the difficulty of consensus based on the numerous failures and successes in programming, production, and management at NHK during the heyday of television, and discuss how information should be utilized in an increasingly complex online society. thinks about living a rich and fruitful life.
放送は見てもらえなければただの空気。
「伝える」ことの重要性と難しさについて、テレビ放送における豊富な具体的事例をもとに、
今現在の社会的事象、関心事なども盛り込みながら考えます。
その際結論は求めず、多様な考えを理解し、互いの意見を尊重して、よりよい解を求めることを重視します。
If people don't watch the broadcast, it's just air. Regarding the importance and difficulty of "communicating" in television broadcasting.
Based on a wealth of concrete examples, we will consider current social phenomena and concerns.
In doing so, we do not seek conclusions, but rather emphasize understanding diverse ideas, respecting each other's opinions, and seeking better solutions.
1 | 「若者のテレビ離れ」ではなく今までがテレビを見過ぎていただけ ~多くのメディアを賢く使っているか~ |
2 | 社会に出るということ |
3 | 放送局の中枢・番組編成で働くことになり |
4 | 視聴者とのキャッチボール ~放送もコミュニケーション~ |
5 | なぜ、同じ曜日の同じ時間にに連続ドラマを放送しているのか ~定時枠と特集枠~ |
6 | 幼児向け番組はなぜNHKでしか放送していないのか |
7 | タイムシフト視聴の衝撃 ~メディアの形態、料金制度などで違う見られ方~ |
8 | 最も必要としている人たちに最適なタイミングで、最適なツールを使って ~放送とアーカイブとネット配信~ |
9 | 番組を作る人々 ~ジャンルの前にまずメッセージありき~ |
10 | NHK予算はなぜ国会で審議されるのか ~受信料とNHK・民放二元体制について~ |
11 | 「伝える」とは? ~報道とジャーナリズムについて視聴者目線で考える~ |
12 | 番組をどう評価するか ~視聴率、番組審議会、ギャラクシー賞~ |
13 | 「不祥事」と放送局 ~隠せば必ず現れる~ |
14 | 「考える」と「覚える」は違う ~社会に出ると正解はない~ ※社会情勢等を柔軟に取り入れるため、順番を入れ替えることがあります。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業への参加度(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None