日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE408/DE408DE408 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
テレビが伝えてきたリアリティ ② |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土2・5307/Sat.2・5307 Sat.2・5307 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS3410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DE408 |
①While sorting out the characteristics of the dramatically diversifying television media one by one, we will look for ways to utilize them in our daily lives.
② Where did the idea of democracy, which is the basis of mass media, come from and how has it evolved? To understand the.
③Use today's media to practice how to connect with your peers and society.
Various images from modern society. The origin is to convey the reality of images. It started with one person holding a camera. The origin of this is when watching various images. Where is it being kept alive? From the perspective of democracy that has continued to support the visual world I want to capture it.。
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
①劇的に多様化するテレビメディアの特性を一つ一つ整理しながら、日常の中で生かしていく道をさぐる
②マスメディアの根底にある民主主義の考え方を、どこから生まれどう進化してきたのかを理解する。
③いまのメディアを使って、仲間や社会とどうつながっていったらよいか実践してみる。
①While sorting out the characteristics of the dramatically diversifying television media one by one, we will look for ways to utilize them in our daily lives.
② Where did the idea of democracy, which is the basis of mass media, come from and how has it evolved? To understand the.
③Use today's media to practice how to connect with your peers and society.
現代社会にあふれる様々な映像。その原点は映像が持つリアルを伝えるために
一人の人間がカメラを持つことから始まった。その原点は様々な映像を見るとき
どこに生かされているのか?映像世界を支え続けてきた民主主義という視点から
とらえていきたい。
Various images from modern society. The origin is to convey the reality of images. It started with one person holding a camera. The origin of this is when watching various images. Where is it being kept alive? From the perspective of democracy that has continued to support the visual world I want to capture it.。
1 | ①イントロダクション(授業の全体像と狙い) 新型コロナの蔓延とAIの進化の観点から見ていく |
2 | 街頭テレビからドキュメンタリーの誕生 新型コロナの蔓延により制約されるドキュメンタリーの対象および演出手法の変化 マルチカメラ ゴープロ ビックデータなど |
3 | カメラ一台という世界観があった。どこにカメラを置くのか カメラの位置がドキュメンタリーを決定する |
4 | ドキュメンタリーの奥にある社会の時代背景 |
5 | ドキュメリーはプロパガンダから始まった。社会的なメッセージの表現から始まった |
6 | 映像が世界をかえる ベトナム戦争という出発点 映像は「リアル」を伝える 旅のチカラ「カメラがとらえた決定的瞬間」を見ながら考える |
7 | 旅のチカラ① 旅が登場人物のリアルを伝える 宮本えみり “自分だけの音”を伝える 松本明慶 ミケランジェロの街で仏を刻む |
8 | 旅のチカラ② 旅が登場人物のリアルを伝える 加古隆 パリは燃えているか 矢野顕子 私のピアノが生まれた町へ |
9 | 世界の日常① 黄昏のニューヨーク 人生の幕引きを巡る旅 ホームレス大学生 |
10 | 世界の日常② 地下鉄に咲く小さな花 韓国・老人宅配便 ラップと知事選 沖縄 若者たちの声 |
11 | テレビが伝えるアートの世界 丸木位里 俊「沖縄戦の図」戦争を描いてここまで来た 漆芸の極みをもとめて 輪島塗・超絶技巧への道 |
12 | アーティストの真実 リアル① 武満徹 おと 音 |
13 | アーティストの真実 リアル② 僕はロックで大人になった 忌野清志郎が描いた200枚の肖像画 |
14 | テレビが伝える心の秘密 セルフドキュメンタリー 不登校がやってきた① ② |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テレビがつたえてきたリアルの世界と比較しながら 普段接しているメディアを考える
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席傾向(授業中の質問やディスカッションなど)(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
昨年度に行ったテレビが伝えてきたリアリティの第2弾 昨年度テレビが伝えてきたリアリティを受講した学生も受講できます