日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DE489/DE489DE489 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMS4820 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
「専門演習1」(国際社会コースはReading Sociology English)および「専門演習2」の単位修得. |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In the first half of graduation thesis writing, students will work on their surveys based on their chosen subjects. Students will improve their discussions by collecting related literatures, reading, and presenting them. Through these processes, students will improve all skills required of a bachelor degree, i.e. exploring, analyzing, and commenting.
Each time, selected students will present their theses. All seminar students will participate in discussions and delve deeper in details. Students will also practice and learn essay writing and academic styles. Furthermore, students will learn efficient presentation methods to prepare for their interim presentations. Students should help each other to improve.
1 | オリエンテーション |
2 | 「専門演習2」報告書の検討1 |
3 | 「専門演習2」報告書の検討2 |
4 | 「専門演習2」報告書の検討3 |
5 | 「専門演習2」報告書の検討4 |
6 | 「専門演習2」報告書の検討5 |
7 | 「専門演習2」報告書の検討6 |
8 | 「専門演習2」報告書の検討7 |
9 | 関連文献読解1 |
10 | 関連文献読解2 |
11 | 関連文献読解3 |
12 | 関連文献読解4 |
13 | 関連文献読解5 |
14 | 関連文献読解6 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
取り組むべきテーマと具体的な調査方法について予め考えておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表、および個別の課題がある場合は、その内容に基づいて評価する。(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する。 |
演習形式をとり、毎回担当者が発表を行う。
出席は評価の対象ではなく、その前提とする。
卒業論文執筆の前半段階として、各自が取り組むテーマに沿い調査を進める。また関連文献を収集・精読し、発表を通じて議論の深化を図る。それらの作業を介し、学士に求められる「発見」「分析」「提言」にかかわる全ての能力の向上を図る。
In the first half of graduation thesis writing, students will work on their surveys based on their chosen subjects. Students will improve their discussions by collecting related literatures, reading, and presenting them. Through these processes, students will improve all skills required of a bachelor degree, i.e. exploring, analyzing, and commenting.
毎回、担当者が自身の論文について発表し、ゼミ全体でのディスカッションを通じて内容を練り上げていく。文章表現や学術文章のスタイルについても実践的に学んでいく。また中間発表に向けて効率的なプレゼンテーションの方法についても学ぶ。受講生同士の積極的な切磋琢磨を期待する。
Each time, selected students will present their theses. All seminar students will participate in discussions and delve deeper in details. Students will also practice and learn essay writing and academic styles. Furthermore, students will learn efficient presentation methods to prepare for their interim presentations. Students should help each other to improve.
1 | オリエンテーション |
2 | 「専門演習2」報告書の検討1 |
3 | 「専門演習2」報告書の検討2 |
4 | 「専門演習2」報告書の検討3 |
5 | 「専門演習2」報告書の検討4 |
6 | 「専門演習2」報告書の検討5 |
7 | 「専門演習2」報告書の検討6 |
8 | 「専門演習2」報告書の検討7 |
9 | 関連文献読解1 |
10 | 関連文献読解2 |
11 | 関連文献読解3 |
12 | 関連文献読解4 |
13 | 関連文献読解5 |
14 | 関連文献読解6 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
取り組むべきテーマと具体的な調査方法について予め考えておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表、および個別の課題がある場合は、その内容に基づいて評価する。(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
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適宜指示する。 |
演習形式をとり、毎回担当者が発表を行う。
出席は評価の対象ではなく、その前提とする。