日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK141/DK141DK141 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
人類学と社会学の交差点から考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・8202/Wed.3・8202 Wed.3・8202 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
現代文化学科1年次自動登録用.社会学部2年次以上は抽選登録(DD146). |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DK141 |
This course explores new perspectives for understanding various cultural phenomena in our daily lives through learning analytical theories and concepts of cultures.
We tend to consider that there are tangible entities such as “Japanese culture”, “Chinese culture” or “German culture” and so forth by using the phrase “cultural difference”. But do these “cultural differences” really have clear boundaries? How does this “culture” transfer through generations? How does it become a part of ourselves? Will these “cultural differences” disappear if the modern sciences cover our entire globe? This course explains cultural theories of anthropology and sociology which have been trying to answer these questions. In order to make this course engaging, we will discuss various personal experiences of different cultures and use image slides and videos.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
文化を分析するための理論や概念を習得することで、日常生活に潜む身近で多様な文化現象を新たな視点から理解する力を獲得する。
This course explores new perspectives for understanding various cultural phenomena in our daily lives through learning analytical theories and concepts of cultures.
私たちはしばしば、「文化の違い」という言葉を用いて、どこかに「日本文化」や「中国文化」や「ドイツ文化」があるかのように考えてしまいがちです。でも、「文化の違い」は本当にそれほど明確な境界線で切り分けられているものなのでしょうか。「文化」はどのように世代を越えて受け継がれ、どのように私たちの血肉となっていくのでしょうか。近代科学が世界を覆いつくしてしまったら、「文化の違い」はなくなるのでしょうか。この講義では、(文化)人類学と社会学が相互に影響を与え、共通して探求してきた文化理論を取り上げて解説します。もちろん理論の話だけではつまらないので、異文化の事例や身近な経験に関して議論し、写真や映像資料を一緒に見ながら考えます。
We tend to consider that there are tangible entities such as “Japanese culture”, “Chinese culture” or “German culture” and so forth by using the phrase “cultural difference”. But do these “cultural differences” really have clear boundaries? How does this “culture” transfer through generations? How does it become a part of ourselves? Will these “cultural differences” disappear if the modern sciences cover our entire globe? This course explains cultural theories of anthropology and sociology which have been trying to answer these questions. In order to make this course engaging, we will discuss various personal experiences of different cultures and use image slides and videos.
1 | ガイダンス―社会学と人類学 |
2 | 文化を内側から理解するということ―言葉と文化 |
3 | 文化を内側から理解するということ―文化と身体技法 |
4 | 文化を内側から理解するということ―文化と実践知 |
5 | 家族と親族(1) |
6 | 家族と親族(2) |
7 | 経済と贈与(1) |
8 | 経済と贈与(2) |
9 | 儀礼と境界(1) |
10 | 儀礼と境界(2) |
11 | 病と文化 |
12 | 自然と文化(1) |
13 | 自然と文化(2) |
14 | まとめと復習 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で提示する参考文献を探して、できるだけ読むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
出席およびリアクションペーパーの内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 松村圭一郎・中川理・石井美保編 | 『文化人類学の思考法』 | 文化人類学の思考法 | 2019 | 9784790717331 |
2 | 田辺繁治 | 『生き方の人類学:実践とは何か』 | 講談社 | 2003 | 4061496557 |
3 | 前川啓治ほか | 『21世紀の文化人類学』 | 新曜社 | 2018 | 4788515826 |
4 | 松村圭一郎 | 『うしろめたさの人類学』 | ミシマ社 | 2017 | 9784903908984 |
その他 (Others) | |||||
その他参考文献は授業中に指示する。 |
【授業の形式】授業は写真や映像などの視覚資料を多用する。また、授業中に学生に発言を求めることがある。
【フィードバック】毎回提出されるリアクションペーパーの一部を翌週に配布し、コメントする。