日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK173/DK173DK173 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
インド社会とジェンダー |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4・A203/Fri.4・A203 Fri.4・A203 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DK173 |
This course has three objectives as below
1.Students will learn basics of area studies of South Asia
2.Students will understand gender situation of Indian society.
3.Students will rethink their own society in a comparative point of view.
In this course, firstly students will learn Indian society consisted of several differences, including religions, castes, ethnicity, languages, class, region, gender and sexuality and so on, which have been changed and formed as current situation through historical processes, especially colonial era. Secondly, students will understand this complicated and varied society through examining specific gender situations and issues, covering labour, nationalism, Bollywood movies and religious minority, violence against women, political participation of women, women’s empowerment and women’s movements etc.
This course will be consisted of lectures basically, including discussions and watching documentary movies in some cases.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本授業では、南アジア社会(特にインド)におけるジェンダーの状況を学ぶことで、異なる社会を⽣きる⼈びととのつながりを意識しながら、⽇本社会の状況をリフレクシブに捉えなおすための「⽐較」の視点を養うことを⽬標とする。
This course has three objectives as below
1.Students will learn basics of area studies of South Asia
2.Students will understand gender situation of Indian society.
3.Students will rethink their own society in a comparative point of view.
近年、インドは経済規模、人口規模ともに世界においてその存在感を増しているが、同時に「宗教対立」や「女性に対する暴力」も広く報道などで取り上げられることも多くなっている。一見、「伝統的」、「インド固有」とみなされがちなそれらの事象は、歴史的過程において「つくられ」、「変化」してきた。
本授業では、まず、インド社会は、民族、宗教、カースト、言語、ジェンダー、セクシュアリティ、階級、農村―都市間格差などの文化的社会的経済的差異の諸要素が互いに連関し、構成されていることを学ぶ。また、これらの差異は歴史的に形成されてきたことを踏まえて理解する必要がある。さらに、ジェンダーの状況や課題を検討することを通じて、この複雑で多様な社会の実相を理解する。具体的には、労働、ナショナリズム、ボリウッド映画とマイノリティ、女性に対する暴力、女性の政治参加、女性運動などのテーマを取り上げる。
基本的に講義である。写真や映像資料、フィクションの映画なども利用しながら講義する。
In this course, firstly students will learn Indian society consisted of several differences, including religions, castes, ethnicity, languages, class, region, gender and sexuality and so on, which have been changed and formed as current situation through historical processes, especially colonial era. Secondly, students will understand this complicated and varied society through examining specific gender situations and issues, covering labour, nationalism, Bollywood movies and religious minority, violence against women, political participation of women, women’s empowerment and women’s movements etc.
This course will be consisted of lectures basically, including discussions and watching documentary movies in some cases.
1 | ガイダンス |
2 | インド社会を学ぶための基礎① |
3 | インド社会を学ぶための基礎② |
4 | インド社会におけるジェンダー基礎① |
5 | インド社会におけるジェンダー基礎② |
6 | 労働とジェンダー① |
7 | 労働とジェンダー② |
8 | ナショナリズムとジェンダー |
9 | 映画におけるマイノリティとジェンダー |
10 | 女性に対する暴力の問題と取り組み |
11 | 女性の政治参加とジェンダー |
12 | 女性のエンパワーメントと女性運動① |
13 | 女性のエンパワーメントと女性運動② |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜必要な資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 粟屋利江、井上貴子編著 | 『インド ジェンダー研究ハンドブック』 | 東京外国語大学出版会 | 2018 | 9784904575673 |
2 | 粟屋利江、井坂理穂、井上貴子編 | 『現代インド〈5〉周縁からの声』 | 東京大学出版会 | 2015 | 9784130343053 |
3 | 小谷汪之編 | 『現代南アジア〈5〉社会・文化・ジェンダー』 | 東京大学出版会 | 2003 | 4130341650 |
4 | 押川文子編 | 『南アジアの社会変容と女性』 | アジア経済研究所 | 1997 | 4258044709 |
5 | 田中雅一、田辺明生編 | 『南アジア社会を学ぶ人のために』 | 世界思想社 | 2010 | 9784790714903 |
6 | 辛島昇他監修 | 『【新版】南アジアを知る事』 | 平凡社 | 2012 | 9784582126457 |
7 | インド文化事典編集委員会編 | 『インド文化事典』 | 丸善出版 | 2018 | 9784621302354 |
その他 (Others) | |||||
文献リストを最初の講義時に配布する。 毎回の講義時にも適宜示す。 |