日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK177/DK177DK177 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
具体的事例から考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4・M201/Wed.4・M201 Wed.4・M201 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DK177 |
Why do conflicts occur? How do they intensify and end? What do they inflict on the local communities? How do the citizens bring back their daily lives? These are doubtless intricate questions which are difficult to find answers, but they are universal concerns to all humanity. The aim of this course is, through actual cases, to obtain basic knowledge of concepts and theories for analyzing these questions and to consider how we would get involved in them.
Understanding the ambiguity of the terms war and peace and surveying the modern history of conflicts/ wars, this course introduces the roles of actors involved in preventing and resolving conflicts, does comparative analysis of their backgrounds/causes, structures and realities (from 6th to 11th), reviews and evaluates peace processes and different attempts of reconciliation and peace building (12nd and 13th).
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
紛争はなぜ起こるのか。紛争はどのようにして激化し終結するのか。紛争は地域社会に何をもたらすのか。紛争後の社会において、人々はいかにして日常生活を取り戻すか。これらの問いは、いずれも簡単に答えを出すことが出来ない、ややこしいものであることは間違いないが、全人類に関わる普遍性をもっている。講義では、具体的事例をとおして、これらの問いを考察するための基本的概念・理論について学び、私たち一人ひとりがこれらの問題にどのように関わっていくべきか考える。
Why do conflicts occur? How do they intensify and end? What do they inflict on the local communities? How do the citizens bring back their daily lives? These are doubtless intricate questions which are difficult to find answers, but they are universal concerns to all humanity. The aim of this course is, through actual cases, to obtain basic knowledge of concepts and theories for analyzing these questions and to consider how we would get involved in them.
戦争/平和の多義性を理解し、近代以降の紛争の歴史を概観した上で、紛争の予防と処理における諸アクターの役割について学ぶ。その後、現代における紛争の背景と原因、紛争の構図、紛争の実態を比較する(6~11回)。さらに、紛争終結のプロセスと和解・共生の様々な試みについて考察する(12~13回)。
Understanding the ambiguity of the terms war and peace and surveying the modern history of conflicts/ wars, this course introduces the roles of actors involved in preventing and resolving conflicts, does comparative analysis of their backgrounds/causes, structures and realities (from 6th to 11th), reviews and evaluates peace processes and different attempts of reconciliation and peace building (12nd and 13th).
1 | ガイダンス:講義の目的と内容について |
2 | 紛争研究の方法論について |
3 | 近代以降の国際関係の歴史と理論 |
4 | 紛争に関する国際法 |
5 | 紛争と国際機関(国際連合を中心に) |
6 | 20世紀以降の紛争:概論 |
7 | 具体例①植民地主義の負の遺産:パレスチナ紛争(紛争の歴史的経緯) |
8 | 具体例①植民地主義の負の遺産:パレスチナ紛争(和平の試み) |
9 | 具体例②冷戦後の紛争:旧ユーゴ紛争 |
10 | 具体例③冷戦後の紛争:「対テロ」戦争 |
11 | 具体例④旧い戦争の再来?:ウクライナ紛争 |
12 | 和解と共生の試み:紛争終結のプロセスと平和構築 |
13 | 和解と共生の試み:メディアの役割 |
14 | まとめ:私たちはどのように紛争、和解・共生と関わるか |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:事前に配布された資料に目を通し、キーワードについて調べておくこと(60 分程度)。
復習:指定された参考文献や資料を読むこと。講義課題が出された場合は、締切までに提出すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポート(40%) 授業中・授業後課題(40%) リアクションペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジョセフ・ S ・ナイ・ジュニア、デイヴィッド・ A ・ウェルチ/著、田中明彦、村田晃嗣/訳 | 『国際紛争—理論と歴史』 | 有斐閣 | 2017 | 9784641049949 |
2 | 藤原帰一、大芝亮・山田哲也/編 | 『平和構築・入門』 | 有斐閣 | 2011 | 9784641049949 |
3 | 篠田英明 | 『国際紛争を読み解く五つの視座―現代世界の「戦争の構造」』 | 講談社選書メチエ | 2015 | 9784062586177 |
4 | 長有紀枝 | 『入門人間の安全保障―恐怖と欠乏からの自由を求めて』(増補版) | 中央公論新社 | 2021 | 9784121921956 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献については授業支援システム(Canvas LMS)に掲示する |
世界史の基礎的知識があること
授業支援システムにアクセスして、授業中に課される課題やリアクションペーパーを書いて提出するための機器(パソコン、タブレットなど)
初回授業で授業の進め方、基本的なルールについて説明するので、必ず出席すること。