日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DK208/DK208DK208 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会のなかのことば |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木1・5305/Thu.1・5305 Thu.1・5305 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOX2710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DK208 |
The objective of this course is to gain knowledge about language use in real-life situations, which is explored in the field of sociolinguistics, and to further develop a broad perspective on the role of language in our social life and its implications.
The first half of the lecture will focus on the language use by different social factors (i.e., attribution, context, geographical and physical environments) through the findings and theories developed in sociolinguistic studies. In the latter half, we will cover various theories from the neighboring areas of pragmatics, linguistic anthropology, cognitive linguistics, and conversation analysis. Although each class is implemented in a lecture style, active learning through group discussion is also strongly encouraged and conducted in each lesson. There will be homework for which you will analyze some linguistic data in almost every class.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
私たちの社会的生活の多くはことばを介さずには成り立ちません.本講義では,そのような人間の社会性の根幹をなす言語が日常的な文脈でどのように使われ,どのような社会学的意味をもたらしているのかについて探求する社会言語学の知見を概観し,様々なアプローチ,視点から社会における言語使用について学ぶことを目的とします.
The objective of this course is to gain knowledge about language use in real-life situations, which is explored in the field of sociolinguistics, and to further develop a broad perspective on the role of language in our social life and its implications.
学期の前半では,言語使用にかかわる様々な社会的要因(属性,文脈,地理的,物理的環境等)について,社会言語学の理論を講義を中心に学びます.後半では,語用論,言語人類学,認知言語学,会話分析などの社会言語学周辺領域の理論についても取り扱います.授業は講義形式で行いますが,毎回関連するトピックについてグループディスカッションも行いますので積極的に参加して下さい.また,言語データを分析する課題をほぼ毎回課しますので,必ず提出すること.
The first half of the lecture will focus on the language use by different social factors (i.e., attribution, context, geographical and physical environments) through the findings and theories developed in sociolinguistic studies. In the latter half, we will cover various theories from the neighboring areas of pragmatics, linguistic anthropology, cognitive linguistics, and conversation analysis. Although each class is implemented in a lecture style, active learning through group discussion is also strongly encouraged and conducted in each lesson. There will be homework for which you will analyze some linguistic data in almost every class.
1 | コース概要,社会言語学とは,社会言語学の歴史 |
2 | 言語と地域:言語変種・地域変種・言語政策 |
3 | 言語と社会階層 |
4 | 言語と民族 |
5 | 言語とジェンダー |
6 | 言語と年齢 |
7 | レビューテスト1 |
8 | 言語の選択 |
9 | 異文化コミュニケーション |
10 | 会話の含意,ポライトネス |
11 | 言語と思考と文化 |
12 | 会話分析 |
13 | 成員カテゴリー化装置 |
14 | レビューテスト2,まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の予習・復習課題については講義内で通知する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
学期末レポート(40%) 授業参加度(60%) |
備考 (Notes) | ||
全体の75%以上の出席は必須条件とする.また,授業参加度のうち,15%は2回のレビューテストの結果を含む. |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 岩田祐子, 重光由加, 村田泰美 | 『改訂版 社会言語学』 | ひつじ書房 | 2022 | 9784823411434 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 串田秀也,平本毅,林誠 | 『会話分析入門』 | 勁草書房 | 2017 | 9784326602964 |
その他 (Others) | |||||
参考文献については適宜授業内で配布,通知します. |
Canvas LMS で課題の配布,回収を行います.