日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM194/DM194DM194 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(一部オンライン) |
授業形式/ Class StyleCampus |
実習/Practical TrainingPractical Training |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2・4411/Fri.2・4411 Fri.2・4411 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC1420 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DM194 |
- Students become familiar with the social model of disability, which considers that "disabled people" are not disabled by their impairments but by barriers such as derogatory attitudes and the exclusive design of their society.
- Students reflect on what "information security" should entail by learning about various examples of Universal Design and "reasonable accommodation," becoming conscious of social "barriers" that they may not have recognized before.
- Students learn to perceive information security as a matter of interaction between the body and the environment by listening to people's stories and becoming familiar with alternative ways to access information.
The Japanese Government revised the Disability Discrimination Law, requiring companies and other operators to provide 'reasonable accommodation' starting from April 1st, 2024. In this context, it is significant to learn from measures and efforts that have been made to remove various barriers prior to the legal reform. In this course, we view 'disabilities' not as an issue of individuals' capacities but as social mechanisms unfriendly to disabled people. By learning and experiencing various aspects of information security, students become conscious of technologies and mechanisms in society that may have been previously taken for granted, considering information security as a matter of active interaction between the environment and the body.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
障害を「障害者」個人の問題ではなく、「障害者」に対して排他的に設計されている社会の仕組みとしてとらえる考え方を身につける。
ユニバーサルデザインや合理的配慮の様々な事例を学ぶことで、自らが享受している情報保障のあり方を内省するとともに、今までそれと認識していなかった「バリア」の存在に気がつく。
当事者の話を聞きまた自らこれまでとは異なる情報へのアクセス方法を体感することにより、情報保障を広く環境と身体の相互作用という観点から捉えられるようになる。
- Students become familiar with the social model of disability, which considers that "disabled people" are not disabled by their impairments but by barriers such as derogatory attitudes and the exclusive design of their society.
- Students reflect on what "information security" should entail by learning about various examples of Universal Design and "reasonable accommodation," becoming conscious of social "barriers" that they may not have recognized before.
- Students learn to perceive information security as a matter of interaction between the body and the environment by listening to people's stories and becoming familiar with alternative ways to access information.
合理的配慮がすべての事業者に義務付けられる改正障害者差別解消法が2024年4月に施行となる。こうした状況において、本法改正以前よりさまざまなバリアの撤廃に尽力してきた取り組みから学ぶ意義は大きい。この授業では、障害を「障害者」個人の問題ではなく、「障害者」に対して排他的に設計されている社会の仕組みとしてとらえ、バリアの撤廃や情報の保障を目指してきた歴史ある様々な取り組みに焦点を当てる。自ら慣れ親しんだ以外の情報アクセス方法について学び、体験し、当事者の話を聞くことで、自身がこれまで享受しておりながら意識に上ることすらなかったしくみや技術、社会の設計に気づき、広く環境と身体の相互作用の問題として情報保障を考えられるようになることを目指す。
The Japanese Government revised the Disability Discrimination Law, requiring companies and other operators to provide 'reasonable accommodation' starting from April 1st, 2024. In this context, it is significant to learn from measures and efforts that have been made to remove various barriers prior to the legal reform. In this course, we view 'disabilities' not as an issue of individuals' capacities but as social mechanisms unfriendly to disabled people. By learning and experiencing various aspects of information security, students become conscious of technologies and mechanisms in society that may have been previously taken for granted, considering information security as a matter of active interaction between the environment and the body.
1 | 導入 |
2 | コミュニケーションと情報保障 |
3 | コミュニケーションと脳科学 |
4 | 障害(しょうがい)とは何か |
5 | 障害者(しょうがい者)と情報保障 |
6 | 情報保障とボランティア |
7 | フィールドワークの歴史 |
8 | 当事者の体験を読む |
9 | フィールドスタディと研究倫理(オンライン) |
10 | こどもの情報保障 |
11 | フィールドノート検討会 |
12 | 学生発表 |
13 | 学生発表 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・課題文献の講読とコメント準備
・フィールドノート作成
・学生発表準備
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
学生発表(20%) 講義への参加と貢献(10%) 講演および実習に関するフィールドノート(50%) 学生発表にもとづく最終レポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
新聞やニュース等で関連するトピックを確認しておくこと。英語文献を読むので準備しておくこと。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | かどやひでのり・あべやすし(編著) | 『識字の社会言語学』 | 生活書院 | 2010 | 9784903690667 |
2 | 『ことばと社会』編集委員会(編) | 『ことばと社会(特集:リテラシー再考)』 | 三元社 | 2012 | 9784883033232 |
3 | 山内薫 | 『本と人をつなぐ図書館員』 | 読書工房 | 2008 | 9784902666151 |
4 | 佐野愛子・佐々木倫子・田中瑞穂 | 『日本手話で学びたい!』 | ひつじ書房 | 2023 | 9784823412103 |
5 | 照山絢子 | 『発達障害を人類学してみた』 | 診断と治療社 | 2023 | 9784787826220 |
【選考】
・定員10名。履修にあたっては事前に選考があります。
・説明会と募集受付は4月上旬を予定しております。
・募集スケジュールの詳細はR Guide上の募集要項を確認してください。
【注意事項】
・本科目を履修する場合、春学期金曜2, 3限に他の科目を履修することはできません。金曜3限に実習に行く日があります。日程は募集要項をご確認ください。
・この科目は履修中止不可科目です。
・詳細については、説明会と募集要項で確認をしてください。