日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM196/DM196DM196 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面で5回程度授業を行います。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
実習/Practical TrainingPractical Training |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・X207/Tue.4・X207 Tue.4・X207 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC2123 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
先修科目:日本語学概論A |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DM196 |
By drawing links between overseas learners and teachers of the Japanese language, our understanding of overseas Japanese language education can be enhanced. Additionally, the mindset and attitude required for teaching Japanese as a foreign language can be experientially acquired by carrying out providing learning support individually. Furthermore, through various online cooperative activities with overseas learners, cross-cultural understanding and communicative abilities can also be acquired.
After conducting sufficient pre-course activities, online Japanese language lessons and cooperative activities will be conducted via Zoom. Practical teaching skills are acquired by conducting “pre-course learning, guidance for actual students, and reviewing Japanese language guidance and learners’ interactions online.” In the course’s practical training, learning support will prioritize improving learners’ conversational abilities in Japanese. Through cooperative activities, learners’ cooperation will be implemented to deepen participants’ understanding of Japan and the Japanese language. Participants must fully engage with their tasks and roles with a sense of responsibility, as their proactive involvement is required for both learning support and cooperative activities.
Participants will join the course after thoroughly checking the pre- and post-course activities schedule via the course’s essential points and explanatory meeting. The pre-course learning will be implemented from June to July 2023, and post-learning activities will run from November to December. In addition, participants will confirm their ability to comply with the learning schedule via both the course’s essential points and the explanatory meeting to be held in April.
It would be preferable to participate in this course prior to taking Overseas Japanese Language Education Intership.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
海外で日本語を学んでいる学習者、海外で日本語を教えている教師とつながることによって、海外の日本語教育の現場への理解を深める。また、学習者と1対1で学習支援を行うことを通して、外国語として日本語を教える際に必要な「構え」を体験的に身に着ける。さらに、海外の学習者とオンラインで様々な協働作業に取り組むことで、異文化理解力、異文化コミュニケーション力も身に着ける。
By drawing links between overseas learners and teachers of the Japanese language, our understanding of overseas Japanese language education can be enhanced. Additionally, the mindset and attitude required for teaching Japanese as a foreign language can be experientially acquired by carrying out providing learning support individually. Furthermore, through various online cooperative activities with overseas learners, cross-cultural understanding and communicative abilities can also be acquired.
十分な事前活動を行った上で、Zoomを利用したオンラインによる日本語教育実習、オンラインによる協働活動を行う。「オンラインによる日本語指導、学習者対応についての事前学習→実際の学生に指導→振り返り」を行うことで、実践的教授スキルを身につける。実習では、主に学習者の日本語会話力を向上させるための学習支援を行い、協働活動では日本への理解、日本語への理解を深めるための活動を学習者と協働で実施する。学習支援、協働活動ともに参加者の積極的な関与が必要とされるため、参加者は責任をもって取り組まなければならない。
事前活動や事後活動の日程などは、説明会および履修要項などでしっかり確認して参加すること。事前学習は6月から7月にかけて、事後学習は11月から12月にかけて実施する。また、実習のスケジュールは、各自、R-Guide、4月に実施する説明会で必要な事項を確認し、定められた期間に履修の申請手続きを行うこと。
海外日本語教育インターンシップを履修する前に、この科目を履修することが望ましい。
After conducting sufficient pre-course activities, online Japanese language lessons and cooperative activities will be conducted via Zoom. Practical teaching skills are acquired by conducting “pre-course learning, guidance for actual students, and reviewing Japanese language guidance and learners’ interactions online.” In the course’s practical training, learning support will prioritize improving learners’ conversational abilities in Japanese. Through cooperative activities, learners’ cooperation will be implemented to deepen participants’ understanding of Japan and the Japanese language. Participants must fully engage with their tasks and roles with a sense of responsibility, as their proactive involvement is required for both learning support and cooperative activities.
Participants will join the course after thoroughly checking the pre- and post-course activities schedule via the course’s essential points and explanatory meeting. The pre-course learning will be implemented from June to July 2023, and post-learning activities will run from November to December. In addition, participants will confirm their ability to comply with the learning schedule via both the course’s essential points and the explanatory meeting to be held in April.
It would be preferable to participate in this course prior to taking Overseas Japanese Language Education Intership.
1 | 事前学習1 |
2 | 事前学習2 |
3 | 事前学習3 |
4 | Zoomによる学習支援活動1 |
5 | Zoomによる学習支援活動2 |
6 | Zoomによる学習支援活動3 |
7 | Zoomによる学習支援活動4 |
8 | 中間フィードバック |
9 | Zoomによる学習支援活動5 |
10 | Zoomによる学習支援活動6 |
11 | Zoomによる学習支援活動7 |
12 | Zoomによる学習支援活動8 |
13 | 事後学習1 |
14 | 事後学習2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業外の学習については、授業で別途伝える。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
事前学習への参加度(30%) 事後学習への参加度(35%) Zoomによる学習支援活動への参加度(35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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テキストは使用しない |
その他 (Others) | |||||
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授業で適宜紹介する。 |
この科目は、Zoomを通したオンラインのインターンシップを行う科目ですが、事前学習、事後学習については対面で行います。事前、事後学習への参加は必須ですので、4月のガイダンスで日程を確認してください。
また、履修にあたっては「日本語学概論A」を応募時点で修得しているか、もしくはZoom実習参加時までに修得予定であることが必要となります。
本科目は、インターンシップ、就業体験、その他の学外活動等による実践的な学びを中心に構成する授業である。