日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM540/DM540DM540 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ビルマ(ミャンマー)近現代史のなかの暴力と非暴力 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・5409/Tue.4・5409 Tue.4・5409 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DM540 |
(1)To attain the basic knowledge about the modern history of Burma (Myanmar) based on the two keywords "violence" and "non-violence".
(2)To attain the ability to consider objectively the rightness of "violence" and "non-violence" respectively as a means for the political solution of conflicts through looking into specific examples in the modern history of Burma (Myanmar)
(3)To understand profoundly about Aung San Suu Kyi's discussions on "non-violence".
(4)To understand the basic features of Rohingya problems together with the possibility for peaceful solution.
The class consists of five main topics. The first is to look into their different understandings of "violence" between F. Fanon and M. K. Gandhi. The second is to think carefully about the conflicts occurred during the British colonial period in Burma (Myanmar), which were based on the questions related to "races", "religions" and "ideologies". The third is to consider the matters of military rules after independence especially after 1962 when the state army seized the political power by coup. The fourth is to discuss the matter about Aung San Suu Kyi's way of understanding "non-violence". Last is to look into the serious situation of Rohingyas (the huge refugees in Bangladesh who escaped from Burma/Myanmar because of the violent attack by the state army). It deals with their conflicts of historical understandings between the Rohingyas and the majority of Burmese (Myanmar) people.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
東南アジア大陸部に属するビルマ(ミャンマー連邦共和国)の近現代史を、「暴力」と「非暴力」をキーワードに振り返り、この国が英国の植民地支配を受けていた時代から、1948年1月の独立を経て現代に至るまで抱え続ける「民族」「宗教」「イデオロギー」を要因とした紛争の特徴について考察する。具体的目標は下記の4つである。
(1)ビルマ(ミャンマー)の近現代史に関する基礎知識が「暴力」と「非暴力」を軸に理解できるようになる。
(2)「暴力」と「非暴力」双方が実際にどのように適用されたかを考察することによって、手段としての「暴力」「非暴力」それぞれの正統性について客観的に考察する力が身につく。
(3)アウンサンスーチーの「非暴力」論の特徴とその意義や問題点について理解できるようになる。
(4)ロヒンギャ問題の特徴と解決に向けた課題が理解できるようになる。
(1)To attain the basic knowledge about the modern history of Burma (Myanmar) based on the two keywords "violence" and "non-violence".
(2)To attain the ability to consider objectively the rightness of "violence" and "non-violence" respectively as a means for the political solution of conflicts through looking into specific examples in the modern history of Burma (Myanmar)
(3)To understand profoundly about Aung San Suu Kyi's discussions on "non-violence".
(4)To understand the basic features of Rohingya problems together with the possibility for peaceful solution.
受講生30名限定の演習という設定であるが、実際は毎回詳細なプリントを配付した教員による講義を軸として授業を進め、講義の中で受講生の意見を求めたり、質疑応答の時間を設定して相互の知的交流をはかる。テキストは2種類使い、うち1冊は読書課題レポートに指定する。
導入においては「暴力」と「非暴力」をめぐる議論に関して相反する主張をおこなったF.ファノン(アルジェリア独立戦争に参加したフランス人精神科医)と、M.K.ガンディー(インド独立運動の精神的指導者)の議論を紹介する。
つづいて具体的な考察対象であるビルマ(ミャンマー)の近現代史に注目し、同国における紛争の特徴を英領期、独立後の文民統治期、国軍統治期、現在に分けて詳細にとりあげる。その際、民主化運動指導者で現在刑務所に監禁されているアウンサンスーチーの思想と行動を扱った本を読んでもらい、その内容理解を基本に、彼女の「非暴力」論の特徴を考察する。
最後にビルマ(ミャンマー)が長期に抱えるロヒンギャ問題に焦点を合わせ、彼らが置かれている状況とその背景となる歴史をとりあげ、解決に向けてどのような課題や壁があるのか確認する。
The class consists of five main topics. The first is to look into their different understandings of "violence" between F. Fanon and M. K. Gandhi. The second is to think carefully about the conflicts occurred during the British colonial period in Burma (Myanmar), which were based on the questions related to "races", "religions" and "ideologies". The third is to consider the matters of military rules after independence especially after 1962 when the state army seized the political power by coup. The fourth is to discuss the matter about Aung San Suu Kyi's way of understanding "non-violence". Last is to look into the serious situation of Rohingyas (the huge refugees in Bangladesh who escaped from Burma/Myanmar because of the violent attack by the state army). It deals with their conflicts of historical understandings between the Rohingyas and the majority of Burmese (Myanmar) people.
1 | ⓵科目オリエンテーション ⓶導入講義-帝国主義と植民地支配における暴力と非暴力 (F.ファノンとM.K.ガンディーの考え方をめぐって) |
2 | ビルマ(ミャンマー)の現在-2021年2月クーデター後の国家の正統性をめぐる対決 |
3 | 英領期ビルマの政治と社会(1) ⓵基本史実 ⓶「宗教」と「世俗」をめぐる対立(植民地権力と反英ナショナリズム) -仏塔における土足禁止を求める運動を事例に |
4 | 英領期ビルマの政治と社会(2) ⓵1930年-40年の反インド人暴動と反ムスリム暴動 ⓶英系ビルマ人の立場と扱われ方 *第1回リアクションペーパー提出(第1回から3回までの授業について) |
5 | 日本占領期のビルマ(1942-45) ⓵対日協力と抗日闘争 ⓶対英独立交渉とアウンサンの暗殺 ⓷戦後の記憶 |
6 | 独立後の危機-内乱と文民統治(議会制民主主義)の崩壊(1948-62) ⓵独立後の体制 ⓶国内の不安定と国軍の政治的台頭(1962年のクーデター) |
7 | 国軍による統治(1)ビルマ式社会主義と少数民族の抵抗(1962-88) ⓵ビルマ式社会主義とは何か ⓶1982年国籍法の特徴(「誰が国民か」をめぐる排他的定義) ⓷「連邦制」をめぐる概念の対立 *第2回リアクションペーパー提出(第4回から6回の授業について) |
8 | 国軍による統治(2)1988年民主化運動とその封じ込め ⓵1988年民主化運動の特徴(なぜ生じたか、どのような経緯をたどったか) ⓶1990年総選挙結果の拒絶と軍政の長期化 |
9 | 軍政下の統治(1988-2011)と2011年「民政移管」(その特徴と限界) ⓵軍政期の政治過程 ⓶2008年憲法と軍主導の「民政移管」 |
10 | アウンサンスーチーの思想と行動(1)生い立ち、思想の基本的特徴 *第3回リアクションペーパー提出(第7回から9回の授業について) |
11 | アウンサンスーチーの思想と行動(2)暴力と非暴力をめぐる考え方 *読書課題レポート提出(対象著作:根本敬著『アウンサンスーチーのビルマ』2015年、岩波書店) |
12 | 2021年2月クーデター後の国民の抵抗をめぐる変化:非暴力から暴力へ? ⓵クーデターの要因(再確認) ⓶市民的不服従(CDM)の展開と国軍による弾圧 ⓷国民統一政府(NUG)と国民防衛隊(PDF)、そして少数民族武装勢力 |
13 | ロヒンギャ問題を考える ⓵差別の実態 ⓶歴史的背景と現状 ⓷解決への課題と壁 |
14 | 最終試験(40点満点) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
演習という設定であるが、実際は毎回詳細なプリントを配付した教員による講義を軸として授業を進め、講義の中で受講生の意見を求めたり、質疑応答の時間を設定して相互の知的交流をはかる。 |
指定した本を読むこと。学期中3回提出してもらうリアクション・ペーパーと、読書課題レポートの執筆に誠実に取り組むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
読書課題レポート(1回提出)(30%) リアクション・ペーパー(3回提出)(30%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 根本 敬 | 『アウンサンスーチーのビルマ:民主化と国民和解への道』 | 岩波書店 | 2015 | 9784000291514 |
2 | 根本 敬 | 『物語ビルマの歴史:王朝時代から現代まで(中公新書)』 | 中央公論新社 | 2014 | 9784121022493 |
遅刻や早退、欠席をしないこと。講義で指定ないしは推薦する書籍をよく読むこと。
特になし。