日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM553/DM553DM553 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
全授業回のうち 7 回は対面で実施する(1~7 回目の授業)。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5・M202/Thu.5・M202 Thu.5・M202 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3340 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DM553 |
The purpose of this course is to provide students with basic theory and knowledge of communication and media. Furthermore, it develops students’ abilities to analyze roles and issues surrounding technology in society from multiple perspectives.
Our lifestyles and values have changed along with the development of the media. Society has also been transformed through its deep connections with media communication. Learning about the development of media technology provides important insights for understanding changes in society and human. In this class, we will consider the changing social roles of media technology and associated issues by examining examples of various media from the past to the present.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
コミュニケーションやメディアに関する基礎的な理論や知識を身につけることを目標とする。また、社会におけるテクノロジーの役割と課題を多角的に考察する力を養うことを目指す。
The purpose of this course is to provide students with basic theory and knowledge of communication and media. Furthermore, it develops students’ abilities to analyze roles and issues surrounding technology in society from multiple perspectives.
私たちのライフスタイルや価値観はメディアとともに変化してきた。また私たちの社会はメディア・コミュニケーションと深く結びつきながら変容してきた。メディア・テクノロジーの発展について学ぶことは、社会や人間のあり方の変遷を知るための重要な手がかりとなる。本授業では、過去から現在までの多様なメディアの事例を取り上げながら、時代とともに変化するメディア・テクノロジーの社会的役割と課題について考察する。
Our lifestyles and values have changed along with the development of the media. Society has also been transformed through its deep connections with media communication. Learning about the development of media technology provides important insights for understanding changes in society and human. In this class, we will consider the changing social roles of media technology and associated issues by examining examples of various media from the past to the present.
1 | ガイダンス:授業の目的と進め方 |
2 | メディア/コミュニケーション/テクノロジーの関係 |
3 | 電話メディア |
4 | 写真メディア |
5 | 映画メディア |
6 | 放送メディア |
7 | 音楽メディア |
8 | 小括 |
9 | アーカイブとテクノロジー |
10 | インターネットとソーシャルメディア |
11 | アメリカと技術開発 |
12 | 文化産業とグローバル化 |
13 | ジェンダーとテクノロジー |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
受講者数によってはディスカッションを行う。 |
授業後はノートや紹介された文献を読み直し、論点や疑問点などを整理する。
その他の授業時間外の学習については、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 45 | |
平常点 (In-class Points) | 55 |
リアクションペーパー(30%) 授業参加度(授業内に指示した課題を含む)(25%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業時に指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
受講者の理解度に合わせて授業時に紹介する。 |
受講ルールは開講時に説明する。
受講者の理解度や進捗状況等により、内容と順序は若干変更する可能性がある。その場合は授業時に指示する。
授業では積極的に学生への質問も行う予定のため、授業準備と能動的な受講態度が期待される。