日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM566/DM566DM566 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
教えるための日本語学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3・M301/Fri.3・M301 Fri.3・M301 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC2130 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
基礎科目(一般) |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DM566 |
Students will learn the characteristics of the Japanese language (phonetics, phonemes, grammar) needed to teach it to people who do not speak it as a native language, and gain the ability to explain those characteristics in their own words. Students will pay close attention to the Japanese they speak on a daily basis and gain the ability to analyze it linguistically.
The course focuses not on the way Japanese is taught to Japanese people, but on various idiosyncrasies of Japanese important for teaching it to non-native speakers. Students will learn to define the Japanese language and why it must be taught differently to non-native speakers than it is to Japanese people, and will learn about Japanese phonetics, phonemes, morphology and syntax from relatable examples. Although lecturing is the main mode of teaching in this course, students should have positive attitudes toward participation because they will also learn through exchanges with their classmates.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
日本語を母語としない人々に日本語を教える際に必要な日本語の特色(音声,音韻,文法)を理解し,自らの言葉で説明することができるようになる。毎日自分が使っている日本語を意識的に考え,言語学的に分析することができるようになる。
Students will learn the characteristics of the Japanese language (phonetics, phonemes, grammar) needed to teach it to people who do not speak it as a native language, and gain the ability to explain those characteristics in their own words. Students will pay close attention to the Japanese they speak on a daily basis and gain the ability to analyze it linguistically.
国語としての日本語ではなく,日本語を母語としない人々に教えるための日本語の様々な特質について言及する。「日本語とは何か」,「なぜ国語ではなく日本語なのか」から,日本語の音声,音韻,形態論,統語論について,身近な例をとりあげながら学ぶ。主に講義形式で授業を行うが,参加学生とのやり取りを通して学んでいくため,参加者の積極的姿勢が望まれる。
The course focuses not on the way Japanese is taught to Japanese people, but on various idiosyncrasies of Japanese important for teaching it to non-native speakers. Students will learn to define the Japanese language and why it must be taught differently to non-native speakers than it is to Japanese people, and will learn about Japanese phonetics, phonemes, morphology and syntax from relatable examples. Although lecturing is the main mode of teaching in this course, students should have positive attitudes toward participation because they will also learn through exchanges with their classmates.
1 | 国語と日本語,イントロダクション、日本語教育のための日本語分析とは |
2 | 一般言語学、対照言語学、音声とその役割、日本語の音声体系、音声学と音韻論 |
3 | 音声① |
4 | 音声② |
5 | 音素と音声 |
6 | 音節、拍 |
7 | 日本語音声の特徴、教えるための音声学 ミニクイズ① |
8 | 文法とは何か、日本語教育に必要な文法論、文法体系 |
9 | 形態論① |
10 | 形態論②、単語の意味体系 |
11 | 統語論① |
12 | 統語論②、談話理解、社会言語学、待遇・敬語表現 |
13 | 文法と文法論、言語・非言語行動、コミュニケーションストラテジー |
14 | ミニクイズ② レポート |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回のトピックに関連する書籍などは,毎回の授業で指示する。最終レポート作成に向けて,積極的に図書館を利用して関連図書を読むよう指導する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 授業への参加度(30%) 小テスト(20%×2)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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プリントを配付する。 |
その他 (Others) | |||||
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授業で適宜紹介する。 |
授業はパワーポイントを使用した講義形式で行う。授業では、学生への質問も活発に行うため、積極的な受講態度が期待される。また、毎回の授業では、リアクションペーパーを書いて提出することが求められる。授業で用いるレジュメやパワーポイント資料などはCanvas LMSで配布し、授業で紙媒体を配布することは行わない。レポート課題などもCanvas LMS上で発表するため、毎回授業前にCanvas LMSを確認すること。
毎回のリアクションペーパーについては、次回授業でフィードバックを行う他、小テストについても次の授業でフィードバックを行う。