日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM568/DM568DM568 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ことば・人間・世界―失語症の症例から考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1・X301/Wed.1・X301 Wed.1・X301 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3140 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DM568 |
Learning about the workings of brain and various cases of aphasia, we will discuss problems in philosophy of language and consider the relation among language, the humans who use it and the world surrounding them. We will also learn the basics of logic where necessary.
As we spontaneously use language in everyday life without a second thought, it might be difficult to realise that our use of language raises philosophical problems. However, what would happen if we were no longer able to freely use the language that we currently use? Looking at various cases of aphasia prompts us to have second thoughts and reconsider what it is to communicate with others or understand each other.
In this class, we will think about what relationship (if any) language, brain and mind have to each other, using some typical cases of aphasia. Through discussing the topics listed below, which are among the topics discussed in Western philosophy of language, we will consider what the meaning (sense) and reference of a linguistic expression are and what we understand when we communicate with others. (This may involve studying some basics of logic.)
Examples of the topics:
• What is meaning?
• Other minds
• The relationship between a word’s (literal) meaning and the speaker's intention/listener’s understanding
• Names and the rigidity of their reference, identity and necessity
• Language, reality, knowledge
• Language as actions (speech act theory)
• Language and rule-following, etc.
Each topic lasts two to three weeks and each class will involve lecture and discussion elements."
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
脳の機能や失語症の様々な症例をを学びつつ、言語哲学の諸問題を議論し、言語・人間・世界の関わりを考察する。必要に応じて議論の方法と論理の初歩を学ぶ。
Learning about the workings of brain and various cases of aphasia, we will discuss problems in philosophy of language and consider the relation among language, the humans who use it and the world surrounding them. We will also learn the basics of logic where necessary.
日常において当たり前のように言語を使用していると、そこに哲学的な問題があるとはなかなか思えないかもしれない。しかし、当たり前に使っている言語を、当たり前に使えなくなってしまったらどうだろう?失語症の様々な症例は、他者とコミュニケーションを取るとか互いを理解するとかいうことがどういうことなのかを再考するよいきっかけを与えてくれる。
この授業では、いくつかの典型的な失語症の症例から、言葉と脳と心の関係を考え、以下に挙げるような、主に西洋の近現代における言語哲学で論じられているトピックを通して、言語の意味や指示、他者とのコミュニケーションにおける理解のあり方などを考察する。また必要に応じて議論の方法や論理の初歩も学ぶ。
議論するトピック例:
*意味とは何か
*他者の心
*言葉の意味と話者の意図・聞き手の理解の関係
*名辞と指示の固定性・アイデンティティ・必然性
*言語・実在・知識
*行為としての言語(言語行為論)
*言語と規則に従うこと、など。
各トピックについて、複数の哲学者の説を比較考察しつつ授業2~3回分。授業は毎回講義とディスカッションを組み合わせた形で行う予定。
As we spontaneously use language in everyday life without a second thought, it might be difficult to realise that our use of language raises philosophical problems. However, what would happen if we were no longer able to freely use the language that we currently use? Looking at various cases of aphasia prompts us to have second thoughts and reconsider what it is to communicate with others or understand each other.
In this class, we will think about what relationship (if any) language, brain and mind have to each other, using some typical cases of aphasia. Through discussing the topics listed below, which are among the topics discussed in Western philosophy of language, we will consider what the meaning (sense) and reference of a linguistic expression are and what we understand when we communicate with others. (This may involve studying some basics of logic.)
Examples of the topics:
• What is meaning?
• Other minds
• The relationship between a word’s (literal) meaning and the speaker's intention/listener’s understanding
• Names and the rigidity of their reference, identity and necessity
• Language, reality, knowledge
• Language as actions (speech act theory)
• Language and rule-following, etc.
Each topic lasts two to three weeks and each class will involve lecture and discussion elements."
1 | イントロダクション ~ 科学・帰納・演繹について:データと理論 |
2 | 科学・帰納・演繹について:データと理論 |
3 | トピック1:「健忘失語」の症状からの考察(講義とディスカッション)1 |
4 | トピック1(講義とディスカッション)2 |
5 | トピック1(講義とディスカッション)3 |
6 | トピック2:「ブローカ失語」の症状からの考察(講義とディスカッション)1 |
7 | トピック2(講義とディスカッション)2 |
8 | トピック2(講義とディスカッション)3 |
9 | トピック3:「ウェルニッケ失語」の症状からの考察(講義とディスカッション)1 |
10 | トピック3(講義とディスカッション)2 |
11 | トピック3(講義とディスカッション)3 |
12 | トピック4:ことばの意味と他者の理解(講義とディスカッション)1 |
13 | トピック4(講義とディスカッション)2 |
14 | トピック4(講義とディスカッション)3 ~ まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
場合に応じて、また個人の希望などがあれば、発表などを担当して頂く可能性もある。 |
毎回の授業で指示する。
論理学を学んだことがない場合、例えば野矢茂樹著(2006)『新装 論理トレーニング』(産業図書)や同著者(2020)『まったくゼロからの論理学』(岩波書店)などを用いた独習を勧める(質問も歓迎する)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・授業参加(20%) 提出物など(40%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 山鳥重 | 『言葉と脳と心:失語症とは何か』 | 講談社現代新書 | 2011 | 9784062880855 |
その他 (Others) | |||||
上記テキスト以外の資料は授業時に配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | ウィトゲンシュタイン | 『哲学探究』(ウィトゲンシュタイン全集8) | 大修館書店 | 1976 | 4469110183 |
2 | Wittgenstein, L | Philosophical Investigations | Wiley-Blackwell | 2009 | 1405159286 |
3 | J. L. オースティン | 『言語と行為』 | 大修館書店 | 1978 | 4469210722 |
4 | Austin, J. L. | How to do things with Words | Harvard University Press | 1975 | 0674411528 |
5 | ウィルソン | 『自分で考えてみる哲学』 | 東京大学出版会 | 2004 | 4130130234 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は授業内で適宜紹介する。 また、上記「授業時間外の学習」欄参照のこと。 |
上記「授業時間外の学習」欄参照のこと。
準備不要。授業内の電子情報機器使用は不可とする。
授業内の電子情報機器使用は不可とする。