日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM630/DM630DM630 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ネーション、人種、エスニシティと日本社会 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金1・5502/Fri.1・5502 Fri.1・5502 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DM630 |
The objectives of this course are: (1) to gain fundamental knowledge of nation/nationalism, race, and ethnicity, and (2) to critically analyze and apply this knowledge within the context of Japanese society.
The notions of “Japan” and “Japanese” may appear so ingrained that many students might not have questioned them. Prevailing opinions, such as “Japan is a homogeneous country” or “Racism is an issue elsewhere,” persist in Japanese society. This course critically challenges these assumptions by delving into concepts and instances related to nationalism, race, and ethnicity. While these concepts might be unfamiliar, understanding them is essential for examining Japanese society. The course will explore their definitions, similarities and differences, historical perspectives, and various approaches. We will also investigate how these concepts manifest in contemporary society, particularly within Japanese society. The course encompasses lectures, discussions, comment sheets, and student presentations, encouraging active participation.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
この授業の目標は、(1)ネーション・ナショナリズム、人種、エスニシティの基本的な知識を習得すること、(2)そうした知識を日本社会の文脈に当てはめて批判的に検討することである。
The objectives of this course are: (1) to gain fundamental knowledge of nation/nationalism, race, and ethnicity, and (2) to critically analyze and apply this knowledge within the context of Japanese society.
「日本」や「日本人」という言葉は当たり前すぎて、疑ったことがある人はあまりいないかもしれない。また、「日本は単一民族の国だ」、「レイシズムはどこか他の国の問題だ」という意見も、未だ見受けられる。本授業では、こうした前提や言説を、ナショナリズム、人種、エスニシティといった概念やその事例を学ぶことで、批判的に問い直す。これらの概念は、聞いたことがなかったり、あまり馴染みがなかったりするかもしれないが、日本社会を理解し、自分自身や他者を理解するうえで、重要な概念である。本授業では、それらの定義と異同、歴史、さまざまなアプローチを解説するとともに、具体的な事例を通して、それらがどのように現代社会、とりわけ日本社会において発露しているのかを考える。授業は、講義とディスカッション、コメントシートの記入、学生による発表などで構成され、積極的な参加が求められる。
The notions of “Japan” and “Japanese” may appear so ingrained that many students might not have questioned them. Prevailing opinions, such as “Japan is a homogeneous country” or “Racism is an issue elsewhere,” persist in Japanese society. This course critically challenges these assumptions by delving into concepts and instances related to nationalism, race, and ethnicity. While these concepts might be unfamiliar, understanding them is essential for examining Japanese society. The course will explore their definitions, similarities and differences, historical perspectives, and various approaches. We will also investigate how these concepts manifest in contemporary society, particularly within Japanese society. The course encompasses lectures, discussions, comment sheets, and student presentations, encouraging active participation.
1 | オリエンテーション |
2 | ネーションとナショナリズム(1) |
3 | ネーションとナショナリズム(2) |
4 | ネーションとナショナリズム(3) |
5 | 人種とレイシズム |
6 | エスニシティ |
7 | エスニック・アイデンティティ(1) |
8 | エスニック・アイデンティティ(2) |
9 | 「日本人」の境界(1) |
10 | 「日本人」の境界(2) |
11 | 「日本人」の境界(3) |
12 | 日本における人種/エスニック・マイノリティ(1) |
13 | 日本における人種/エスニック・マイノリティ(2) |
14 | この授業のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
積極的に議論に参加することが求められる。 |
レポートとグループプレゼンテーションのために、授業に関連する内容の文献を各自で探し、読むことが求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 50 | |
平常点 (In-class Points) | 50 |
コメントペーパーなどの授業参加度(30%) グループプレゼンテーション(20%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は単位修得不可。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜資料を配布する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 大澤真幸・塩原良和・橋本 努・和田伸一郎編 | ナショナリズムとグローバリズム:越境と愛国のパラドクス | 新曜社 | 2014 | 9784788514003 |
2 | 吉野耕作 | 文化ナショナリズムの社会学:現代日本のアイデンティティの行方 | 名古屋大学出版会 | 1997 | 9784815803155 |
3 | Stephen Ellicott Cornell and Douglass Hartmann | Ethnicity and Race: Making Identities in A Changing World | Pine Forge Press | 1998 | 0761985018 |
4 | Matthew Desmond and Mustafa Emirbayer | "What Is Racial Domination?" Du Bois Review: Social Science Research on Race 6(2) | Cambridge University Press | 2009 |
・講義スケジュールは、履修者数などに応じて、適宜変更することがある。
・質問は授業の前後に対応する。