日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM632/DM632DM632 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3・5323/Mon.3・5323 Mon.3・5323 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3140 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DM632 |
Through this course, students will (1) get familiar with key terminologies, concepts, theories, and debates in the field of bilingualism, (2) acquire an understanding of bilingualism as an individual and societal phenomenon, and (3) develop the ability to discuss and write their opinions clearly and effectively.
While nearly two-thirds of the world’s population is bilingual to some degree, the monolingual is still often seen as normal in Japan, and the bilingual as a rarity. This course aims to develop students’ understanding of bilingualism as an individual and societal phenomenon by looking at various crucial issues and controversies (e.g., bilingual development, language loss, language choice, bilingualism and cognition, and language education) in the field.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本コースを通して達成することが期待される目標は以下の通りである:
(1) バイリンガリズム研究で用いられる基本的な用語、概念、理論を理解することができる。
(2) バイリンガリズムについて、個人および社会のレベルで理解することができる。
(3) 本コースで扱う様々なトピックについて、自身の意見を批判的かつ効果的に論じたり、書いたりすることができる。
Through this course, students will (1) get familiar with key terminologies, concepts, theories, and debates in the field of bilingualism, (2) acquire an understanding of bilingualism as an individual and societal phenomenon, and (3) develop the ability to discuss and write their opinions clearly and effectively.
今日、世界人口の約2/3はバイリンガルであると言われているが、日本では未だモノリンガルが一般的であると考えられることが多い。本コースでは、多様なトピック(バイリンガルの言語能力の発達と喪失、言語の選択、認知と思考、言語教育など)を通して、バイリンガリズムとは何か共に考え学んでいく。
While nearly two-thirds of the world’s population is bilingual to some degree, the monolingual is still often seen as normal in Japan, and the bilingual as a rarity. This course aims to develop students’ understanding of bilingualism as an individual and societal phenomenon by looking at various crucial issues and controversies (e.g., bilingual development, language loss, language choice, bilingualism and cognition, and language education) in the field.
1 | イントロダクション |
2 | バイリンガルとは?:言語能力と言語使用 |
3 | バイリンガリズムの発達:同時バイリンガルの言語習得 |
4 | バイリンガリズムの発達:継続バイリンガルの言語習得 |
5 | バイリンガリズムの発達:年齢と様々な要因 |
6 | バイリンガリズムの発達:第二言語習得と学習理論 |
7 | まとめと中間テスト |
8 | バイリンガルと言語の喪失 |
9 | バイリンガルの言語使用:コードスイッチング |
10 | バイリンガリズムと思考 |
11 | バイリンガリズムにおける認知理論とカリキュラム |
12 | バイリンガル教育:多様なプログラムと特徴 |
13 | バイリンガル教育:日本における英語教育と課題 |
14 | まとめと最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業およびCanvas LMSで指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席ならびに授業参加 (コメントカード・グループワーク等のミニ課題含む)(40%) 中間テスト(30%) 最終テスト(Final Test)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Baker, Colin & Wright, Wayne E. | Foundations of Bilingual Education and Bilingualism, 7th edition | Multilingual Matters | 2021 | 9781847693563 |
2 | Montanari, Simona & Quay, Suzanne | Multidisciplinary Perspectives on Multilingualism: The Fundamentals | De Gruyter Mouton | 2019 | 9781501516504 |
3 | Noguchi, Mary Goebel & Fotos, Sandra | Studies in Japanese Bilingualism | Multilingual Matters | 2001 | 9781853594892 |
その他 (Others) | |||||
授業内で適宜紹介する。 |