日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM635/DM635DM635 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「新派」という演劇・文化の諸相 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・X305/Tue.4・X305 Tue.4・X305 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DM635 |
In this class, you will learn the history of the "Shimpa" theater genre that was born in the Meiji period, and deepen your understanding of one aspect of Japanese theater history. In addition, by tracing the formation, establishment, and development of "Shimpa", we will consider what ``newness'' means for theater, and examine various aspects of "Shimpa" elements in contemporary culture.
During the Meiji period, a theater genre called "Shimpa" emerged with the aim of creating an artistic style that was complementary to existing Kabuki, but also different from it. Emerging theater, which originated from the political trends of the Freedom and People's Rights Movement, sought to move away from politics and seek artistry, forming a new genre. "Shimpa" was created, established, and developed in connection with the popular culture and customs of each era, and the concept of "Shimpa" spread through its relationship with adjacent fields such as literature, art, and film. In this class, we will consider a wide range of contemporary social issues through a historical examination of the ``Shinpa'' theater genre.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本授業では、明治時代に生まれた「新派」という演劇ジャンルの歴史を学び、日本演劇史の一断面について理解を深める。また、新派の生成・成立・展開の様相をたどることで、演劇にとって「新しさ」とは何かを考えるとともに、同時代文化における「新派」的なる要素の諸相を検討する。
In this class, you will learn the history of the "Shimpa" theater genre that was born in the Meiji period, and deepen your understanding of one aspect of Japanese theater history. In addition, by tracing the formation, establishment, and development of "Shimpa", we will consider what ``newness'' means for theater, and examine various aspects of "Shimpa" elements in contemporary culture.
明治時代、「新派」という演劇ジャンルは、既存の歌舞伎と相補的関係にありながらも、それと異なる芸態の創出をも企図して登場した。自由民権運動を背景とする政治的動向に端を発した新興演劇が、政治から離れて芸術性を求め、新たなジャンルを編成していった。「新派」は、各時代の大衆文化や風俗と切り結びながら生成・成立・展開し、文学や美術、映画などの隣接領域との関係のなかで「新派」という概念が伝播していった。本授業では、「新派」という演劇ジャンルの歴史的考察を通して、同時代の周辺芸能や社会的な諸問題を幅広く考える。
During the Meiji period, a theater genre called "Shimpa" emerged with the aim of creating an artistic style that was complementary to existing Kabuki, but also different from it. Emerging theater, which originated from the political trends of the Freedom and People's Rights Movement, sought to move away from politics and seek artistry, forming a new genre. "Shimpa" was created, established, and developed in connection with the popular culture and customs of each era, and the concept of "Shimpa" spread through its relationship with adjacent fields such as literature, art, and film. In this class, we will consider a wide range of contemporary social issues through a historical examination of the ``Shinpa'' theater genre.
1 | ガイダンス |
2 | 「新派」とはどんな演劇か |
3 | 自由民権運動と壮士芝居 |
4 | 多彩なる新演劇 |
5 | 日清・日露戦争を劇化する |
6 | 翻案劇の時代 |
7 | 流行小説とのメディアミックス |
8 | 同時代美術との交差 |
9 | 新派映画のひろがり |
10 | 戦後新派の展開 |
11 | よみがえる泉鏡花 |
12 | 初代水谷八重子という「女優」 |
13 | 現代における新派 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業テーマに関わる演劇や映画、文学作品、美術館・博物館等の展覧会等を紹介するので、実際にそれらを鑑賞すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(70%) ミニレポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
全14回の内、10回以上の出席がない場合、成績評価の対象外とする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特定のテキスト(教科書)は使用せず、毎回の授業で必要に応じてレジュメを配付する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 後藤隆基・柴田康太郎 | 『新派SHIMPA -アヴァンギャルド演劇の水脈』 | 早稲田大学演劇博物館 | 2021 | 9784948758254 |
2 | 上田学・小川佐和子 | 『新派映画の系譜学 : クロスメディアとしての〈新派〉』 | 森話社 | 2023 | 4864051755 |
その他 (Others) | |||||
教室で適宜アナウンスする |
履修者数、状況などにより、各回の内容・授業方法を調整する可能性がある。