日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM643/DM643DM643 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
環境人文学の地平 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4・6205/Thu.4・6205 Thu.4・6205 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DM643 |
Needless to say, one of the most serious issues we need to consider today is the environmental crisis. What can the humanities do to address this crisis? This class will deepen this question with participants by traversing classic literary texts as well as the latest theories.
While reading the classic masterpiece Henry David Thoreau's Walden(1854), the founder of American environmental literature, the class will read alongside theoretical and literary texts to deepen our understanding of natural symbiosis and develop interdisciplinary ways of environmental humanities.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
いま、最も真剣に考えなくてはならないことのひとつが、環境危機であることは言うまでもない。その危機に対して人文学は何ができるか。古典的な文学テクストから最新の理論までを渉猟することで、受講者の皆さんとこの問いを深めたい。
Needless to say, one of the most serious issues we need to consider today is the environmental crisis. What can the humanities do to address this crisis? This class will deepen this question with participants by traversing classic literary texts as well as the latest theories.
アメリカ環境文学の祖、ヘンリー・ソローの古典的名著『ウォールデン』(1854年)を読み進めながら、自然共生の理解を深めるための理論的、文学的テクストを併読し、学際的な思考方法を身につける。受講生によるハンドアウトを通じた発表、グループ・プレゼンを取り入れる。扱うテクストは日本語を主とするが、英文テクストも用いる。
While reading the classic masterpiece Henry David Thoreau's Walden(1854), the founder of American environmental literature, the class will read alongside theoretical and literary texts to deepen our understanding of natural symbiosis and develop interdisciplinary ways of environmental humanities.
1 | イントロダクション:環境人文学の地平 |
2 | 場所の感覚(理論篇):トゥアン『空間の経験』 |
3 | 場所の感覚(理論篇):トゥアン『トポフィリア』 |
4 | 場所の感覚(テクスト篇):ソロー『ウォールデン』1「生計」 |
5 | 場所の感覚(テクスト篇):ソロー『ウォールデン』2「暮らした場所、暮らした目的」 |
6 | 場所の感覚(テクスト篇):ソロー『ウォールデン』3「さまざまな池」「冬の池」 |
7 | ライティング・ワークショップ1/動物論(理論篇):ナッシュ『自然の権利』 |
8 | 動物論(テクスト篇):ソロー『ウォールデン』4「マメ畑」「高尚な法則」 |
9 | 動物論(テクスト篇):ソロー『ウォールデン』5「動物の隣人たち」「冬の動物たち」 |
10 | 動物論(テクスト篇):エミリー・ディキンスンの詩1 |
11 | 動物論(テクスト篇):エミリー・ディキンスンの詩2 |
12 | 動物論(テクスト篇):アニー・ディラード「イタチの生き方」 |
13 | 自然とジェンダー(理論/テクスト篇):Nina Baym/ウィラ・キャザー |
14 | ライティング・ワークショップ2/まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週課されるリーディングと個人・グループ発表をこなすこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内発表(30%) 授業への貢献(20%) 中間レポート(20%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ソロー | 『ウォールデン 森の生活』 | ちくま学芸文庫 | 2022 | 9784480085474 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 結城正美 | 文学は地球を想像する エコクリティシズムの挑戦 | 岩波新書 | 2023 | |
2 | 野田研一 | 自然を感じるこころ―ネイチャーライティング入門 | ちくまプリマー新書 | 2007 | |
3 | 暉峻 淑子 | 豊かさとは何か | 岩波新書 | 1989 | |
4 | イーフー・トゥアン | トポフィリア―人間と環境 | ちくま学芸文庫 | 2008 |
授業内で積極的にコメントをする力、チームワークでプレゼンテーションをする力、日本語・英語双方で、理論的・文学的なテクストを読み解き、批判的に読む力。