日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM664/DM664DM664 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・X208/Tue.4・X208 Tue.4・X208 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DM664 |
This course aims to help students to gain the ability to visualize multiple perspectives in multi/intercultural issues as modern-day social issues through the study of theories of racism, assimilation, and multi/intercultural issues.
The United States of America combines immigrants who have brought in several differing cultures. Maintaining a society with multi/intercultural issues means that people are always facing conflicts and new challenges between the different cultures. This lecture course focuses on the challenge of multi/intercultural issues of the US as one of the societies that consists of several different immigrant groups.
Not only African Americans have joined the current Black Lives Matter (BLM) movement but people from several different backgrounds are also participating. This movement is based on the reorganization of theories and subjects under the influence of the economic and political background, and globalization.
This lecture course will focus on a number of notable social issues such as from slavery to the civil rights movement, from the wartime internment of Japanese Americans to racial profiling after 9.11, as well as BLM and COVID-19. We will discuss these issues by viewing videos and examining actual cases. We will then consider intersectionality by identifying several factors such as the historical background, countries of origin, as well as race, class, gender, and sexuality.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
アメリカ合衆国の各時代の社会課題を通して人種主義、同化、多文化主義などの理論を学ぶことを通して、現代の多文化共生という社会課題を複眼的に捉える力をつけることを目標とする。
This course aims to help students to gain the ability to visualize multiple perspectives in multi/intercultural issues as modern-day social issues through the study of theories of racism, assimilation, and multi/intercultural issues.
アメリカ合衆国は移民で構成され、常に移民の持ち込む多様な文化とともにある。多文化共生社会を成り立たせるためには、絶えず異質な背景を持つ人々の間の葛藤と新たな挑戦がある。本講義は、移民社会の一つであるアメリカ合衆国の多文化社会とその挑戦を取り上げる。現代のBlack Lives Matter (BLM)の運動は、アフリカ系アメリカ人の運動を越えて多様な人々の参加がみられた。この運動は、政治、経済的背景やグローバリゼーションの影響をうけ、多文化社会の各理論や対象者が再編された上に成り立っている。
授業では、アメリカ合衆国の歴史の中で、奴隷制度から公民権運動、日系人強制収容から9.11後のレイシャル・プロファイリング、BLMとCOVID-19の関係というような社会課題に注目する。映像の視聴や事例を上げ、小グループでのディスカッションを行って理解を深める。そして、時代背景、出身の国や民族のみならず、人種、階級、ジェンダー、セクシュアリティなどさまざまな要素を明らかにすることで、それらの交差性インタセクショナリティがもたらす結果を考察する。
The United States of America combines immigrants who have brought in several differing cultures. Maintaining a society with multi/intercultural issues means that people are always facing conflicts and new challenges between the different cultures. This lecture course focuses on the challenge of multi/intercultural issues of the US as one of the societies that consists of several different immigrant groups.
Not only African Americans have joined the current Black Lives Matter (BLM) movement but people from several different backgrounds are also participating. This movement is based on the reorganization of theories and subjects under the influence of the economic and political background, and globalization.
This lecture course will focus on a number of notable social issues such as from slavery to the civil rights movement, from the wartime internment of Japanese Americans to racial profiling after 9.11, as well as BLM and COVID-19. We will discuss these issues by viewing videos and examining actual cases. We will then consider intersectionality by identifying several factors such as the historical background, countries of origin, as well as race, class, gender, and sexuality.
1 | イントロダクション |
2 | 黒人差別の根底にあるものと公民権運動 |
3 | 1924年移民法から第二次世界大戦と日系人排斥 |
4 | ポスト公民権期と人種マイノリティ |
5 | 同化主義assimilationismと人種のるつぼ |
6 | アメリカの多文化主義multiculturalismと社会運動 |
7 | 1992年ロサンゼルス暴動と人種 アジア系・アフリカ系 |
8 | ポスト多文化主義とアファーマティブ・アクション |
9 | 9.11とレイシャルプロファイルへの抵抗 |
10 | インターセクショナリティとは? |
11 | 新自由主義とマイノリティ 人身取引という現代の奴隷制 |
12 | BLMとアジアコミュニティとCOVID-19 |
13 | レポートテーマについてのディスカッション |
14 | レポート課題最終発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、毎回の授業で行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業への参加度(リアクションペーパーおよび発言)(60%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 南川文里 | 『アメリカ多文化社会論〔新版〕』 | 法律文化社 | 2022 | 9784589042064 |
その他 (Others) | |||||
課題によって、プリントも使用する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジュディス・バトラー他 | 『現代思想 総特集ブラック・ライヴス・マター』 | 青土社 | 2020 | 9784791714025 |
2 | Hollinger, Daivid A, 藤田文子 | 『ポストエスニック・アメリカ:多文化主義を超えて』 | 明石書店 | 2002 | 4750316229 |
・Power Pointを使用した講義形式で、映像資料なども適宜活用する。
・リアクションペーパーについては、次回授業開始時にフィードバックを行う。
・授業は講義形式を中心に、理解を深めるために、必要に応じて小グループでディスカッションも取り入れる。本授業では相手の意見を尊重し、誰もが講義に参加できる環境・雰囲気を保ちながら展開していく。グループディスカッションでは、排他的、差別的な発言をしない、それぞれの文化の優劣を論じないことを約束事とする。