日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Intercultural Communication
Course Code DM673
Theme・Subtitle 支援・協力・介入
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number ICC3440
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:30人/ Capacity:30)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This lecture aims to achieve the three points below:
1. To discuss in a broad sense, the phenomenon of ‘Development’ from a cultural anthropological perspective and understand the theoretical points of view surrounding development.
2. To acquire a real sense of how the so called less-developed areas of the world actually have considerable relevance to the normal life of the Japanese public.
3. To learn about building various relationships and concepts of intervention that do not stop with the compositional equation of Development being equal to Assistance.

【Course Contents】

In this lecture we will look at the phenomenon of ‘Development’ from various angles and through the concept of cultural anthropology. We will discuss how development is not limited to the system of developed countries providing assistance to less-developed areas, but instead includes a wide range of practices and meaningful associations. Specifically, we will cover Development via smaller subtopics, including economy, tourism, environment, emotion, and forms of intervention. Also, we will look at the situation using specific examples of development from Latin-America, Africa, Southeast Asia, etc. The second half of this lecture series will offer detailed explanation of issues relating to the rural Nikkei Community of Brazil from the perspectives of development and agriculture. This is an area that the course lecturer has been deeply involved in.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 開発の思想(1):マクロとミクロの視点
3 開発の思想(2):付き合うことの支援
4 農耕社会における支援
5 牧畜社会への開発団体の介入
6 宗教団体と災害支援
7 小レポートの執筆・講評・ディスカッション(1)
8 ジェンダー規範と支援(1)
9 ジェンダー規範と支援(2)
10 「貧困」解決を目指す観光プロジェクト
11 小レポートの執筆・講評・ディスカッション(2)
12 移民と開発:ブラジル日系人による農業生産
13 移民と開発:ブラジル農村部の技術支援プロジェクト
14 講義の総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回の授業で指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
小レポート(30%)
出席および授業参加態度(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 前川啓治 『開発の人類学』 新曜社 2000 9784788507203
2 リオール・ノラン 『開発人類学』 古今書院 2007 9784772231121
3 信田敏宏(他編著) 『グローバル支援の人類学』 昭和堂 2017 9784812216095
4 関根久雄(編著) 『実践と感情』 春風社 2015 9784861104695

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】