日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM673/DM673DM673 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
支援・協力・介入 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5・4411/Wed.5・4411 Wed.5・4411 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC3440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:30人/ Capacity:30) |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
DM673 |
This lecture aims to achieve the three points below:
1. To discuss in a broad sense, the phenomenon of ‘Development’ from a cultural anthropological perspective and understand the theoretical points of view surrounding development.
2. To acquire a real sense of how the so called less-developed areas of the world actually have considerable relevance to the normal life of the Japanese public.
3. To learn about building various relationships and concepts of intervention that do not stop with the compositional equation of Development being equal to Assistance.
In this lecture we will look at the phenomenon of ‘Development’ from various angles and through the concept of cultural anthropology. We will discuss how development is not limited to the system of developed countries providing assistance to less-developed areas, but instead includes a wide range of practices and meaningful associations. Specifically, we will cover Development via smaller subtopics, including economy, tourism, environment, emotion, and forms of intervention. Also, we will look at the situation using specific examples of development from Latin-America, Africa, Southeast Asia, etc. The second half of this lecture series will offer detailed explanation of issues relating to the rural Nikkei Community of Brazil from the perspectives of development and agriculture. This is an area that the course lecturer has been deeply involved in.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本講義が目指すのは以下の3点である。
・人類学の立場から広義の「開発」の事象を論じ、開発にまつわる理論的視座を獲得する。
・世界各地のいわゆる低開発地域が、日本人一般の生活と少なからぬ関係を持つことを実感として捕捉する。
・「開発=支援」という構図に留まらない、様々な関係性のつくり方、介入のあり方を学ぶ。
This lecture aims to achieve the three points below:
1. To discuss in a broad sense, the phenomenon of ‘Development’ from a cultural anthropological perspective and understand the theoretical points of view surrounding development.
2. To acquire a real sense of how the so called less-developed areas of the world actually have considerable relevance to the normal life of the Japanese public.
3. To learn about building various relationships and concepts of intervention that do not stop with the compositional equation of Development being equal to Assistance.
本講義では、文化人類学の立場から「開発」という事象を多角的に捉え、開発が単に先進諸国による低開発地域への「支援」の枠に留まらない、幅広い実践と意味内容を含みうるものであることを論じる。より具体的には、開発を経済、観光、自然環境、感情といったテーマから解題していくほか、ラテンアメリカ、アフリカ、東南アジア等における開発にまつわる具体的な事例を併せてみていく。講義全体の後半部では、講師が深く関わってきたブラジル農村の日系コミュニティの事例を中心に、開発と農業という観点から詳しく解説する。
In this lecture we will look at the phenomenon of ‘Development’ from various angles and through the concept of cultural anthropology. We will discuss how development is not limited to the system of developed countries providing assistance to less-developed areas, but instead includes a wide range of practices and meaningful associations. Specifically, we will cover Development via smaller subtopics, including economy, tourism, environment, emotion, and forms of intervention. Also, we will look at the situation using specific examples of development from Latin-America, Africa, Southeast Asia, etc. The second half of this lecture series will offer detailed explanation of issues relating to the rural Nikkei Community of Brazil from the perspectives of development and agriculture. This is an area that the course lecturer has been deeply involved in.
1 | ガイダンス |
2 | 開発の思想(1):マクロとミクロの視点 |
3 | 開発の思想(2):付き合うことの支援 |
4 | 農耕社会における支援 |
5 | 牧畜社会への開発団体の介入 |
6 | 宗教団体と災害支援 |
7 | 小レポートの執筆・講評・ディスカッション(1) |
8 | ジェンダー規範と支援(1) |
9 | ジェンダー規範と支援(2) |
10 | 「貧困」解決を目指す観光プロジェクト |
11 | 小レポートの執筆・講評・ディスカッション(2) |
12 | 移民と開発:ブラジル日系人による農業生産 |
13 | 移民と開発:ブラジル農村部の技術支援プロジェクト |
14 | 講義の総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 小レポート(30%) 出席および授業参加態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 前川啓治 | 『開発の人類学』 | 新曜社 | 2000 | 9784788507203 |
2 | リオール・ノラン | 『開発人類学』 | 古今書院 | 2007 | 9784772231121 |
3 | 信田敏宏(他編著) | 『グローバル支援の人類学』 | 昭和堂 | 2017 | 9784812216095 |
4 | 関根久雄(編著) | 『実践と感情』 | 春風社 | 2015 | 9784861104695 |