日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX567/EX567EX567 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
法曹志望者のための憲法基礎演習 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4・9205/Thu.4・9205 Thu.4・9205 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX2910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
EX567 |
By the end of the course, students will be able to 1) establish the methods of studying jurisprudence, 2) write legal documents, with a view to taking the National Bar Examination of Japan.
In this course, we will study several cases with which the Constitution of Japan is related. For each case, two to three classes will be spared. A set of these two to three classes will be carried as follows:
(1) We will read the case in question.
(2) We will read some documents which may help to understand the case studied in Class (1), such as commentaries written by scholars or clerks (Judicial Research Officials of Supreme Court of Japan), and academic papers.
(3) We will have a discussion on a case example which is slightly different from the case studied in Class (1).
・In Classes (1) and (2), some students will be assigned to summarize a case or a document. Those students will be required to write a handout in advance and to make a presentation.
・Class (3) discussion will be based on reports written by students in advance.
・We may sometimes dispense with Class (2) or (3), according to the progress of the course.
・In Class (1), we may examine the adjudication of first instance to know the facts in detail.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
将来、司法試験を受験するための基礎として、学修方法を確立し、法律文書の書き方を理解すること
By the end of the course, students will be able to 1) establish the methods of studying jurisprudence, 2) write legal documents, with a view to taking the National Bar Examination of Japan.
日本国憲法が関係する判例を3~4つほど選択し、約2~3回の演習で一つの判例を学ぶこととする。一つのセットとなる2~3回の演習は以下のように行われる。
(1)対象判例を読む
(2)対象判例の理解の助けになるような文献(例えば、判例評釈、調査官解説、論文)を読む
(3)対象判例とは少しだけ異なる事例問題について、議論する。
・(1)と(2)では、報告者を指名して、判例又は文献の要約を行ってもらう。報告者はレジュメを書き、報告を行う。
・(3)の討論は、参加者が事前に起案したレポートを基に行う。
・(2)又は(3)を進行に応じて省略する場合もある。
・(1)において、事実を詳しく知るために、第一審判決を検討することもある。
In this course, we will study several cases with which the Constitution of Japan is related. For each case, two to three classes will be spared. A set of these two to three classes will be carried as follows:
(1) We will read the case in question.
(2) We will read some documents which may help to understand the case studied in Class (1), such as commentaries written by scholars or clerks (Judicial Research Officials of Supreme Court of Japan), and academic papers.
(3) We will have a discussion on a case example which is slightly different from the case studied in Class (1).
・In Classes (1) and (2), some students will be assigned to summarize a case or a document. Those students will be required to write a handout in advance and to make a presentation.
・Class (3) discussion will be based on reports written by students in advance.
・We may sometimes dispense with Class (2) or (3), according to the progress of the course.
・In Class (1), we may examine the adjudication of first instance to know the facts in detail.
1 | ガイダンス①(演習の進め方の説明等) |
2 | ガイダンス②(教員によるプレ報告等) |
3 | 判例講読、文献講読、又は事例問題に関する討論 |
4 | 判例講読、文献講読、又は事例問題に関する討論 |
5 | 判例講読、文献講読、又は事例問題に関する討論 |
6 | 判例講読、文献講読、又は事例問題に関する討論 |
7 | 判例講読、文献講読、又は事例問題に関する討論 |
8 | 判例講読、文献講読、又は事例問題に関する討論 |
9 | 判例講読、文献講読、又は事例問題に関する討論 |
10 | 判例講読、文献講読、又は事例問題に関する討論 |
11 | 判例講読、文献講読、又は事例問題に関する討論 |
12 | 判例講読、文献講読、又は事例問題に関する討論 |
13 | 判例講読、文献講読、又は事例問題に関する討論 |
14 | 判例講読、文献講読、又は事例問題に関する討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回について、主に以下のような予習を行うこと。
(1)対象判例を原文で読んでくること。
(2)指定された文献を読んでくること。
(3)課題となる事例について、(1)(2)で学んだことを活かしてどう解決できるか、(訴訟代理人か裁判官になったつもりで)自分なりに考えてくること。起案レポートの執筆を課す場合もある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当回の報告とレジュメの内容(50%) 出席状況と学習状況(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
<選考方法>
採用人数:14名程度
配当年次:1年次
選考方法:
①題目:この演習を志望する動機
②字数:A4で1枚