日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX573/EX573EX573 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
21世紀の危機と民主主義を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4・7151/Wed.4・7151 Wed.4・7151 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX2910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
EX573 |
In the 21st century, democracies are facing a range of new challenges, including the pandemic, climate change, technological threats, the global economy and inequality, the unrest of liberal democracy, and the 'fragmentation' of society. The seminar aims to introduce students to the fundamental concepts and debates in international politics by reading literature that outlines these issues.
Through active participation in the course, students will have the opportunity to enhance their academic skills, such as presentation, debate, and report writing.
In this seminar, we will read introductory literature on international politics and democracy, followed by a discussion of each topic. The presenters will provide a summary of the texts. Furthermore, it is requested that other students submit a comment paper in advance. In order to facilitate further discussion, if necessary, students may be divided into smaller groups.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
パンデミック、気候変動、テクノロジーの脅威、グローバル経済と格差、リベラル・デモクラシーの動揺、社会の「分断」など、現在、私たちは21世紀の様々な諸課題に直面している。
本演習は、これらの問題を素描する文献を読み解き、国際政治学における基本的な概念や議論について学ぶことを目的とする。
また、授業への参加を通じて、テキスト要約の報告、論点の提出および討論、レポート執筆に関する学術的な基礎能力を身につけることも目標とする。
In the 21st century, democracies are facing a range of new challenges, including the pandemic, climate change, technological threats, the global economy and inequality, the unrest of liberal democracy, and the 'fragmentation' of society. The seminar aims to introduce students to the fundamental concepts and debates in international politics by reading literature that outlines these issues.
Through active participation in the course, students will have the opportunity to enhance their academic skills, such as presentation, debate, and report writing.
本演習では、国際政治に関わる入門的な文献を輪読しながら、各テーマについて討論する。報告担当者はテキストの内容報告を行い、それ以外の受講生は事前にコメント・ペーパー(400字程度)を提出する。各回とも、討論者の問題提起をふまえた全体討論を行う形で授業を進めて行く。 必要に応じて、小グループに分かれて討論することもある。
In this seminar, we will read introductory literature on international politics and democracy, followed by a discussion of each topic. The presenters will provide a summary of the texts. Furthermore, it is requested that other students submit a comment paper in advance. In order to facilitate further discussion, if necessary, students may be divided into smaller groups.
1 | ガイダンス |
2 | 文献講読1 |
3 | 文献講読2 |
4 | 文献講読3 |
5 | 文献講読4 |
6 | 文献講読5 |
7 | 文献講読6 |
8 | グループワーク |
9 | 文献講読7 |
10 | 文献講読8 |
11 | グループワーク |
12 | 文献講読9 |
13 | グループ報告 |
14 | グループ報告 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生は毎回指定された範囲のテキストを事前に読み、演習開始前にコメント・ペーパーを提出する。グループワークに関しては適宜指示をする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・議論への貢献度(30%) 報告(20%) コメントペーパー(20%) グループワーク・レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | イアン・ブレマー(稲田誠士監訳) | 『危機の地政学——感染爆発、気候変動、テクノロジーの脅威』 | 日本経済新聞出版 | 2022 | 9784296113941 |
2 | 宇野重規、若林恵 | 『実験の民主主義ーートクヴィルの思想からデジタル、ファンダムへ』 | 中公新書 | 2023 | 9784121027733 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 山田満 | 『平和構築のトリロジー——民主化・発展・平和を再考する』 | 明石書店 | 2021 | 9784750352046 |
2 | ブランコ・ミラノヴィッチ(立木勝訳) | 『大不平等——エレファントカーブが予測する未来』 | みすず書房 | 2017 | 9784622086130 |
3 | ファリード・ザカリア(上原裕美子訳) | 『パンデミック後の世界——10の教訓』 | 日本経済新聞出版 | 2021 | 9784532358631 |
その他 (Others) | |||||
授業で適宜紹介する。 |
課題提出、資料共有などに「Canvas LMS」(授業支援システム)を使用する。
<選考方法>
採用人数:15名程度
配当年次:1年次
選考方法:レポート
①題目:本演習を履修する動機とテーマについての関心を自由に書いてください。
②字数:1000~1200字程度