日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX636/EX636EX636 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
民法事例・判例演習 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4・7203/Mon.4・7203 Mon.4・7203 |
単位/ CreditCredit |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
EX636 |
Students will learn the concept of civil law by examining recent important judicial precedents.The content of the course is designed to be useful not only for those who aim to become legal professionals in the future, but also for those who are thinking of working for public officials, companies, or corporations.
In each session, we will read an important precedent in civil law and discuss its contents. Specifically, the presenter will give a report and the contents will be discussed. Students will be able to cultivate their presentation skills through their own reports, as well as their communication skills by listening to, thinking about, and discussing the reports of others.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
民法の重要判例およびケース問題(司法試験の問題を含む)を検討することにより、民法の考え方を学ぶ。将来、法曹を目指す者だけではなく、公務員や企業・会社に勤務することを考えている者に有用な内容を考えている。
Students will learn the concept of civil law by examining recent important judicial precedents.The content of the course is designed to be useful not only for those who aim to become legal professionals in the future, but also for those who are thinking of working for public officials, companies, or corporations.
民法の重要判例およびケース問題の内容を検討する。具体的には、報告者が報告をし、その内容を議論したり、裁判形式で、裁判官・原告・被告の3つのグループに分かれ、事例問題を議論する。受講生は、自らの報告および発言によって、プレゼンテーション能力を培うとともに、他人の報告を聴いて考え、議論することにより、コミュニケーション能力を養うことが可能となる。
In each session, we will read an important precedent in civil law and discuss its contents. Specifically, the presenter will give a report and the contents will be discussed. Students will be able to cultivate their presentation skills through their own reports, as well as their communication skills by listening to, thinking about, and discussing the reports of others.
1 | イントロダクション |
2 | 民法総則の事例・判例 |
3 | 民法(財産法)の事例・重要判例1 |
4 | 民法(財産法)の事例・重要判例2 |
5 | 民法(財産法)の事例・重要判例3 |
6 | 民法(財産法)の事例・重要判例4 |
7 | 民法(財産法)の事例・重要判例5 |
8 | 民法(財産法)の事例・重要判例6 |
9 | 民法(財産法)の事例・重要判例7 |
10 | 民法(財産法)の事例・重要判例8 |
11 | 民法(財産法)の事例・重要判例9 |
12 | 民法(家族法)の事例・重要判例1 |
13 | 民法(家族法)の事例・重要判例2 |
14 | 民法(家族法)の事例・重要判例3 |
15 | 民法(財産法)の事例・重要判例10 |
16 | 民法(財産法)の事例・重要判例11 |
17 | 民法(財産法)の事例・重要判例12 |
18 | 民法(財産法)の事例・重要判例13 |
19 | 民法(財産法)の事例・重要判例14 |
20 | 民法(財産法)の事例・重要判例15 |
21 | 民法(財産法)の事例・重要判例16 |
22 | 民法(財産法)の事例・重要判例17 |
23 | 民法(財産法)の事例・重要判例18 |
24 | 民法(財産法)の事例・重要判例19 |
25 | 民法(財産法)の事例・重要判例20 |
26 | 民法(財産法)の事例・重要判例21 |
27 | 民法(財産法)の事例・重要判例22 |
28 | 全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
判例の原本や複数の評釈を事前に検討する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当報告の内容(50%) 平常の授業態度(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
<選考方法>
採用人数:20名程度
配当年次:2年次~4年次
選考方法:レポート
①題目:この演習に参加を希望する理由
②字数:1600字程度(A4用紙1枚程度)
演習論文:実施しない