日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX646/EX646EX646 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
EUとグローバルガバナンス:国家、共同体、そして世界の分断をいかに克服するか |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4・A101/Thu.4・A101 Thu.4・A101 |
単位/ CreditCredit |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
EX646 |
The objectives of this seminar are to enhance participants' abilities in academic research, including presentation and communication skills, and to raise their awareness with critical perspectives on global issues through the study of the EU's role in global governance.
The EU has actively participated in shaping global governance on issues such as climate change, the digital economy, social justice, and multilateralism, guided by European values. However, recent geopolitical confrontations and serious divisions worldwide challenge the resilience of such a strategy.
The seminar's contents include an initial exploration of essential information regarding the EU's relevant policies. Subsequently, participants will delve into specific issue areas based on their individual interests, with an eye towards the future world the EU envisions.
Practical components encompass literature and material reading, investigative activities, group and individual presentations and discussions, report writing, and engagement with guest speakers and students from other departments/universities to broaden perspectives."
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
地政学的対立、気候変動、民主主義の危機といったグローバルな課題に対する欧州連合(EU)の取組みをテーマとして、情報収集と分析、討論と対話、プレゼンテーション、レポート作成から成るアカデミックリサーチの技能を向上させるとともに、今日的課題に対する問題意識と批判的視点を育成する。
The objectives of this seminar are to enhance participants' abilities in academic research, including presentation and communication skills, and to raise their awareness with critical perspectives on global issues through the study of the EU's role in global governance.
EUはヨーロッパの価値に基づき、気候変動、デジタル経済、社会的公正、多国間主義といったグローバルな課題分野のガバナンス形成を目指してきた。だが地政学的対立の激化とこれら分野における世界の分断により、EUのグローバル戦略のレジリエンスが今試されている。
この演習ではEUについての基本知識を習得した後、各自が関心を持つ分野において、ヨーロッパの描く未来はどのようなものか、何故そのような未来像を追求するのかを解明し、その実効性と限界、日本への影響を考察する。
具体的には、関連文献講読と討論、グループ及び個人による調査とプレゼンテーション、レポートの執筆を行う。さらに、ゲストスピーカー(EUの外交官等)や他学部・他大学の学生との交流、ヨーロッパ関連のイベントへの参加を通じて、多様な見解・価値観・文化に触れる機会も提供していく。なお2024年はEUの選挙の年であり、その仕組み、結果と影響についてもリアルタイムに検討していく。
The EU has actively participated in shaping global governance on issues such as climate change, the digital economy, social justice, and multilateralism, guided by European values. However, recent geopolitical confrontations and serious divisions worldwide challenge the resilience of such a strategy.
The seminar's contents include an initial exploration of essential information regarding the EU's relevant policies. Subsequently, participants will delve into specific issue areas based on their individual interests, with an eye towards the future world the EU envisions.
Practical components encompass literature and material reading, investigative activities, group and individual presentations and discussions, report writing, and engagement with guest speakers and students from other departments/universities to broaden perspectives."
1 | ガイダンス・自己紹介(含む関心テーマ)・EU最新ニュースを用いたキックオフ討論 |
2 | ヨーロッパを知ろう!バーチャルツアー個人提案とグループ編成 |
3 | EU最新ニュースを用いた討論(2)・バーチャルツアー・グループワーク |
4 | ヨーロッパを知ろう!バーチャルツアー・プレゼン大会と講評 |
5 | ヨーロッパ・デイ関連イベント参加(フィルムフェス/コンサート等)(オンラインまたは対面) |
6 | ゲストスピーカー講演と意見交換(駐英日本大使館外交官・EUとウクライナ戦争) |
7 | 文献(テキスト)講読と討論1 |
8 | 文献(テキスト)講読と討論2 |
9 | 文献(テキスト)講読と討論3 |
10 | 文献(テキスト)講読と討論4 |
11 | 2024年欧州議会選挙の総括・超国家民主主義の検討 |
12 | EUの政策文書を英語で読んでみよう(EU Strategic Compass, RePower EU, etc.) |
13 | EUの政策文書購読(2) |
14 | 前期の総括・総合討論 |
15 | 他学部/大学との合同セミナー準備(※ 日程は流動的)または骨太の古典講読 |
16 | 合同セミナー成果のレビュー・フォローアップ(※ 日程は流動的)または骨太の古典講読 |
17 | グループ研究:各自の関心テーマのプレゼンとグループ編成 |
18 | グループワーク:プレゼン準備 |
19 | グループ研究プレゼン大会と講評 |
20 | 欧州委員会新委員長と2024-29年のEU政策優先順位についての検討(予定) |
21 | アカデミックレポート作成ガイダンス |
22 | 個人研究テーマについての第1回発表と意見交換 |
23 | 個人研究テーマについての第1回発表と意見交換2 |
24 | ゲストスピーカー(NGO/EU外交官)との意見交換 |
25 | 個人研究プレゼンテーション1 |
26 | 個人研究プレゼンテーション2 |
27 | レポート集編集会議 |
28 | 全体総括:2024年のEUと世界 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
プレゼンテーションはZoomの画面共有を用いて、各自が自分のPCから行う。 また海外のゲストスピーカー講演もZoomを用いてオンラインで実施する。 |
毎回のテーマに関し、情報を収集し自らの意見や疑問点をまとめておくこと。
EUやヨーロッパについての最新の動向についてアンテナを張っておくこと。
EUのウェブサイトやメディア報道等を通じて、英語に触れておくこと。(リサーチは日本語の資料が中心でも構わないが、必要に応じて英語資料も活用できればなお良い。)
グループワークは、メンバーのスケジュールを調整して時間外にも協力して行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席態度(20%) プレゼンテーション(30%) 討論への参加(30%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中村民雄 | EUとは何かー国家ではない未来の形 | 信山社 | 2019 | 9784797236279 |
2 | 鷲江義勝 編著 | EUー欧州統合の現在 | 創元社 | 2020 | 9784422300801 |
3 | 池本太輔 他 | EU政治論ー国境を超えた統治のゆくえ | 有斐閣 | 2020 | 9784641150737 |
その他 (Others) | |||||
駐日欧州連合代表部公式ウェブマガジン 『EUMAG』 http://eumag.jp 受講生の関心に応じて、テキストを追加する予定である。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 羽場久美子編著 | EUを知るための63章 | 明石書店 | 2017 | 9784750339009 |
2 | 坂井一成編著 | よくわかるEU政治 | ミネルヴァ書房 | 2022 | 9784623088249 |
3 | 臼井陽一郎編著 | 変わりゆくEUー永遠平和のプロジェクトの行方 | 明石書店 | 2020 | 9784750355035 |
その他 (Others) | |||||
その他の主要参考文献・サイトは演習中に提示する。 |
基本的な英語の文書を読む能力。(AI活用もOK。)
英語によるゲストスピーカーの講演をある程度理解する能力。(ただし、必要に応じて担当教員が通訳する。)
プレゼンテーションで使用するため、PCまたはタブレット。
<選考方法>
採用人数:約22名
配当年次:2〜4年次
選考方法:レポート
①題目:本演習の志望動機:なぜEU(またはヨーロッパ)について学ぶのか
②字数:1200字前後
演習論文:実施しない
<注意事項>
夏合宿、他大学との合同セミナー等(時間外・任意参加)を開催予定。参加は任意であるが、日程が確定すれば演習時間にその準備とフォローアップを行う可能性がある。またEU関連の事件の勃発や 他大学、ゲストスピーカーの都合などにより授業計画が前後にずれることも想定される。さらに演習後の議論の継続やグループワーク等で5限を利用する可能性がある(教室は確保・参加は任意)。