日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX655/EX655EX655 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「自然と人間の共生」とは何か |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4・5409/Mon.4・5409 Mon.4・5409 |
単位/ CreditCredit |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
EX655 |
The objectives of this seminar are;
- to analyze the politics of environmental issues in view of the multifaceted relationships between the environment, human, and society
- to design a future direction on the basis of our analysis.
This course is designed to consider a fundamental question directing environmental politics. That question is 'What is the 'coexistence/harmony' between nature and human?' A document by the Ministry of the Environment states that "it is increasingly important to ensure the 'coexistence with nature' by ensuring the preservation of (Japan's) rich natural environment and maintaining connections between nature and people" (Nature Conservation Bureau, Ministry of the Environment, 2009). Then, what exactly does 'coexistence with nature' mean?
You have probably heard that 'the Japanese people have lived in harmony with nature since ancient times'. Many people seem to share the image of the Japanese as having lived in coexistence with rich nature. Is this really the case? If the Japanese have had such kind of common sense, why are they less concerned about the current crisis that global warming poses on nature and its creatures? It is possible that they are content just with this beautiful but superficial phrase of 'coexistence/harmony with nature' and not grasp at the reality.
Various materials are used in this course; policy documents, nature writing literatures, movies on environmental science, and so on. In addition, having the experience of real nature is important. These studies enable us to revise the concept of nature-human coexistence/harmony, then, provide us new perspectives on society, economy, and politics in the era of ‘Anthropocene’.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
環境・人間・社会の多面的な関わりを踏まえて,環境問題をめぐる政治を分析し,これからの方向性を構想する。
The objectives of this seminar are;
- to analyze the politics of environmental issues in view of the multifaceted relationships between the environment, human, and society
- to design a future direction on the basis of our analysis.
今年度は,環境政治のあり方を方向づけている,より根源的な問題を考える。それは「自然と人間の〈共生〉とは何だろうか?」という問いである。環境省のある文書も,「(日本の)豊かな自然環境を確実に保全し,自然と人との間の豊かな交流を保つことによって『人と自然との共生』を確保することがますます重要になっている」(環境省自然環境局, 2009, 人と自然との共生をめざして)という。さて「自然との共生」とは具体的にどういうことなのだろう。
例えば「日本人は古来から自然と共生してきた」といった説明を,どこかで耳にしたことがあると思う。四季の移り変わりの中で豊かな自然と調和しながら暮らしてきた日本人,というイメージは,多くの人に共有されているようだ。でも本当にそうなのだろうか。日本人が自然と手を取り合って暮らしてきたなら,自然や生き物が温暖化によって直面している現在の危機に,なぜ日本人は関心が薄いのだろう。私たちは「自然との共生」という一見きれいな言葉で満足し,現実を見ていないのではないか。
この疑問を出発点に,政策文書,文学作品,ドキュメンタリー番組などの多様な教材を通して,自然と人間の関係に関する認識を問い直してこう。もちろん,自然を実体験することも大切である。それらの考察や体験をもとに「自然と人間との共生」のあり方をあらためて描き直したい。そこから,「人新世」時代の社会,経済,政治における新しいヴィジョンも見えてくるはずである。
This course is designed to consider a fundamental question directing environmental politics. That question is 'What is the 'coexistence/harmony' between nature and human?' A document by the Ministry of the Environment states that "it is increasingly important to ensure the 'coexistence with nature' by ensuring the preservation of (Japan's) rich natural environment and maintaining connections between nature and people" (Nature Conservation Bureau, Ministry of the Environment, 2009). Then, what exactly does 'coexistence with nature' mean?
You have probably heard that 'the Japanese people have lived in harmony with nature since ancient times'. Many people seem to share the image of the Japanese as having lived in coexistence with rich nature. Is this really the case? If the Japanese have had such kind of common sense, why are they less concerned about the current crisis that global warming poses on nature and its creatures? It is possible that they are content just with this beautiful but superficial phrase of 'coexistence/harmony with nature' and not grasp at the reality.
Various materials are used in this course; policy documents, nature writing literatures, movies on environmental science, and so on. In addition, having the experience of real nature is important. These studies enable us to revise the concept of nature-human coexistence/harmony, then, provide us new perspectives on society, economy, and politics in the era of ‘Anthropocene’.
1 | ガイダンス&アイスブレイク |
2 | 環境政治を考えるための基礎的考察(ブレインストーミング) |
3 | 環境政治を考えるための基礎的考察(ブレインストーミング) |
4 | 環境政治を考えるための基礎的考察(ブレインストーミング) |
5 | 環境政治を考えるための基礎的考察(ブレインストーミング) |
6 | テキスト①の輪読(ゼミ生の報告と議論) |
7 | テキスト①の輪読 |
8 | テキスト①の輪読 |
9 | テキスト①の輪読 |
10 | テキスト①の輪読 |
11 | テキスト①の輪読 |
12 | テキスト①のまとめ |
13 | テキスト②の輪読 |
14 | テキスト②の輪読 |
15 | グループリサーチのテーマ選定 |
16 | テキスト②の輪読(以下、グループリサーチを並行) |
17 | テキスト②の輪読 |
18 | テキスト②の輪読 |
19 | テキスト②の輪読 |
20 | COP29の動向調査 |
21 | COP29の動向調査 |
22 | COP29に関するまとめと討論 |
23 | 追加テキストの輪読 |
24 | 追加テキストの輪読 |
25 | グループリサーチの中間報告 ⑴ |
26 | グループリサーチの中間報告 ⑵ |
27 | グループリサーチの成果発表 ⑴ |
28 | グループリサーチの成果発表 ⑵ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
フィールドワークを含むゼミ合宿を夏季休業・秋季休業中に実施する。実習訪問先として、岩手大学演習林、自然エネルギー先進地域の視察などを予定している。 |
事前の準備課題を毎回課すので,必ず取り組んだ上で出席すること。また課題以外にも,新聞やテレビ,インターネット等で,環境問題や環境政策の動向について積極的に情報収集しながら,演習に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当報告の内容(30%) 議論への貢献度(40%) リサーチの最終発表内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 吉永明弘 | はじめて学ぶ環境倫理:未来のために「しくみ」を問う | 筑摩書房 | 2021 | 9784480684165 |
2 | 結城正美 | 文学は地球を想像する:エコクリティシズムの挑戦 | 岩波書店 | 2023 | 9784004319887 |
その他 (Others) | |||||
ほか必要に応じて適宜プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
開講後に随時紹介する。 |
<HP>担当教員の情報は http://researchmap.jp/takaonai/ を参照
<選考方法>
採用人数:20名まで
配当年次:2〜4年次
選考方法:レポート
①題目:自己紹介と志望理由
②字数:1,600〜2,000字
演習論文:実施しない
講義科目「環境政治」を履修済みか、秋学期に併行履修することが望ましい。