日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX656/EX656EX656 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
民法ケースディベート |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2・6406/Wed.2・6406 Wed.2・6406 |
単位/ CreditCredit |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX4910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
EX656 |
The objectives of this course are to cultivate the students’ knowledge about Civil Law, the ability to think in a legal manner, and the ability to give presentations through debates about Civil Law.
Judicial precedents are often explained in lectures with large numbers of students, but in many cases if you read the actual judicial precedent, you will become aware of case backgrounds which are completely different from what was described in the lecture. In order to study actual cases which cannot be sufficiently learned in large-scale lectures on a deeper level, this seminar will primarily cover the judicial precedents listed in the Top One Hundred and 30 Judicial Precedents! series and separate students into the roles of plaintiff and defendant for debate. Teams will be formed together with upper-class students, so students are welcome to participate starting from the second year.
The seminar will be conducted in a manner which will enable students to deepen their knowledge of Civil Law in a phased manner by passing out preparatory summaries in advance, staging study sessions run by the upper-class students beforehand, holding the debates, and holding a review session the following week to deepen the students’ knowledge. The focus will be on arguments about Property Law, but in addition to acquiring fundamental knowledge about Civil Law, the objectives over this seminar are to cultivate flexible thinking, the ability to demonstrate theories in a persuasive manner, and the ability to understand another person's remarks and judge them in a logical manner.
In addition to the debates, this seminar will also include extracurricular activities such as seminar trips, visits to law offices and companies, and discussions with other universities. Optional interviews will be held for students who wish to participate in the seminar, so please set up an appointment by email. Throughout the year, students will study the entire property law portion of the Civil Code.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
民法に関するディベートを通じて、民法の基礎知識、法的思考能力、プレゼンテーション能力を養う
The objectives of this course are to cultivate the students’ knowledge about Civil Law, the ability to think in a legal manner, and the ability to give presentations through debates about Civil Law.
大人数講義では、しばしば判例についての説明が行われますが、実際の判例を読んでみると、講義で聞いたのとはまったく違う事件の背景を知ることがよくあります。このゼミでは、大人数講義では十分に学ぶことのできない実際の事件についてより深く勉強するために、主に百選や判例30!シリーズに掲載されている判例を取り上げて、原告側対被告側に分かれてディベートを行います。上級生と一緒のチームを組みますので、2年生からも参加可能です。
進行方法としては、民法に関する知識を段階的に深められるように、事前に予習用レジュメが配布され、教員や先輩による事前学習会を経たうえで、ディベートを行い、翌週に検討会を行って知識を深めます。財産法に関する論点が中心になりますが、履修を通じて、民法の基礎知識のほか、柔軟な思考力、自説を説得的に論証する能力、他人の話を理解して論理的に判断する能力を養うことを目標としています。
ディベート以外にも、ゼミ旅行、弁護士事務所や企業への訪問、他大学との討論会などの課外活動も行っています。演習参加希望者には、任意の面談を実施しますので、メールでアポイントをとって下さい。
1年を通して、民法の財産法部分を一通り学習します。
Judicial precedents are often explained in lectures with large numbers of students, but in many cases if you read the actual judicial precedent, you will become aware of case backgrounds which are completely different from what was described in the lecture. In order to study actual cases which cannot be sufficiently learned in large-scale lectures on a deeper level, this seminar will primarily cover the judicial precedents listed in the Top One Hundred and 30 Judicial Precedents! series and separate students into the roles of plaintiff and defendant for debate. Teams will be formed together with upper-class students, so students are welcome to participate starting from the second year.
The seminar will be conducted in a manner which will enable students to deepen their knowledge of Civil Law in a phased manner by passing out preparatory summaries in advance, staging study sessions run by the upper-class students beforehand, holding the debates, and holding a review session the following week to deepen the students’ knowledge. The focus will be on arguments about Property Law, but in addition to acquiring fundamental knowledge about Civil Law, the objectives over this seminar are to cultivate flexible thinking, the ability to demonstrate theories in a persuasive manner, and the ability to understand another person's remarks and judge them in a logical manner.
In addition to the debates, this seminar will also include extracurricular activities such as seminar trips, visits to law offices and companies, and discussions with other universities. Optional interviews will be held for students who wish to participate in the seminar, so please set up an appointment by email. Throughout the year, students will study the entire property law portion of the Civil Code.
1 | 春学期オリエンテーション |
2 | 情報検索講習会 |
3 | 春学期第1回ディベート |
4 | シンポジウム型討論 |
5 | 春学期第2回ディベート |
6 | シンポジウム型討論 |
7 | 春学期第3回ディベート |
8 | シンポジウム型討論 |
9 | 春学期第4回ディベート |
10 | シンポジウム型討論 |
11 | 春学期第5回ディベート |
12 | シンポジウム型討論 |
13 | 春学期第6回ディベート |
14 | シンポジウム型討論 |
15 | 秋学期オリエンテーション |
16 | 秋学期第1回ディベート |
17 | シンポジウム型討論 |
18 | 秋学期第2回ディベート |
19 | シンポジウム型討論 |
20 | 秋学期第3回ディベート |
21 | シンポジウム型討論 |
22 | 秋学期第4回ディベート |
23 | シンポジウム型討論 |
24 | 秋学期第5回ディベート |
25 | シンポジウム型討論 |
26 | 秋学期第6回ディベート |
27 | シンポジウム型討論 |
28 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席態度(30%) 担当回の報告内容(35%) 発言・コメントペーパー等平常の授業態度(35%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 秋山靖浩・原田昌和・田高寛貴 | 『リーガル・リサーチ/リポート(第2版)』 | 有斐閣 | 2019 | 9784641126114 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 潮見佳男他 | 民法判例百選Ⅰ(第8版) | 有斐閣 | 2018 | 9784641115378 |
2 | 潮見佳男他 | 民法判例百選Ⅱ(第8版) | 有斐閣 | 2018 | 9784641115385 |
3 | 原田昌和他 | 民法1総則 判例30!(STARTUP) | 有斐閣 | 2017 | 9784641137820 |
4 | 水津太郎他 | 民法2物権 判例30!(STARTUP) | 有斐閣 | 2017 | 9784641137851 |
5 | 田高寛貴他 | 民法3債権総論 判例30!(STARTUP!) | 有斐閣 | 2017 | 9784641137776 |
6 | 中原太郎他 | 民法4債権各論 判例30!(STARTUP) | 有斐閣 | 2017 | 9784641137790 |
<選考方法>
採用人数: 20名程度
配当年次: 2~4年次
選考方法: レポート(必須)、および、任意での面談
①題目: ⅰ自己PR(あなたの物事への取り組み姿勢を、部活動やサークル、勉強などに関する具体的なエピソードに関連付けて論じてください)、ⅱ志望理由(ゼミで身につけたい能力を、希望進路などに関連付けて書いてください)、ⅲディベートで取り上げたい判例
②字数: 2000字程度
面談予約: mharada@rikkyo.ac.jp
演習論文: 実施しません