日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX698/EX698EX698 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
朝鮮半島と日本の近現代史と交流の歴史から考える人権と平和 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5・8503/Thu.5・8503 Thu.5・8503 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX2910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
EX698 |
The objectives of this seminar are to examine the politics, culture, and social conditions of contemporary South Korean society and Japan-Korean relations to deepen the students’ understanding.
This seminar will use papers, documentaries, television programs, and other audiovisual course materials in Korean and Japanese to examine the history of Japan-Korea relations and the politics, culture, and social conditions of contemporary Northeast Asia, and to build peace in Northeast Asia.
In particular, this year we will focus on Japan-Korea exchanges and the history of civil solidarity. Then, we invite guest speakers who have been involved in related activities to give special lectures and set aside time for discussion.
Finally, students will analyze from their own perspective a matter of particular interest from among the topics covered in class to cultivate their critical abilities.
During each class session, a student will be placed in charge of the topic, and the other students will submit a review which is approximately the length of one sheet of A4 paper. A debate will be conducted based on those reviews.
This seminar may be taken even if you do not understand Korean. However, in order to deepen the discussion, the instructor would like to have students carefully check the newspapers and other sources of news on a regular basis.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
朝鮮半島と日本の関係を中心に現代韓国、日本の政治・文化・社会状況について考察し,理解を深めることを目標とする。
The objectives of this seminar are to examine the politics, culture, and social conditions of contemporary South Korean society and Japan-Korean relations to deepen the students’ understanding.
この演習では,朝鮮語と日本語の論文やドキュメンタリー、TV番組など視聴覚教材を使用して、日韓関係の歴史と現代東北アジアの政治・文化・社会状況を考察し、東北アジアにおける平和構築と日本について討論します。
とりわけ今年は日韓交流、市民連帯史を中心に考察します。そして、関連した活動をやってきたゲストスピーカーをお招きして特別講義をして頂き、話し合う時間を設けます。
最終的には,この授業で扱ったテーマの中から,特に関心のある事柄について,独自の観点から分析,批判できる力を養うようにします。
授業では,毎回,テーマごとに担当者を設け,他の学生は各自A4用紙1枚程度のレビューを提出する。それに基づいた討論を行います。
朝鮮語ができなくても受講は可能です。ただし、議論を深めるために、普段新聞などニュースを細かくチェックしてもらいたいです。
This seminar will use papers, documentaries, television programs, and other audiovisual course materials in Korean and Japanese to examine the history of Japan-Korea relations and the politics, culture, and social conditions of contemporary Northeast Asia, and to build peace in Northeast Asia.
In particular, this year we will focus on Japan-Korea exchanges and the history of civil solidarity. Then, we invite guest speakers who have been involved in related activities to give special lectures and set aside time for discussion.
Finally, students will analyze from their own perspective a matter of particular interest from among the topics covered in class to cultivate their critical abilities.
During each class session, a student will be placed in charge of the topic, and the other students will submit a review which is approximately the length of one sheet of A4 paper. A debate will be conducted based on those reviews.
This seminar may be taken even if you do not understand Korean. However, in order to deepen the discussion, the instructor would like to have students carefully check the newspapers and other sources of news on a regular basis.
1 | 授業の紹介、各自問題意識の共有 |
2 | 第1テーマ:朝鮮半島の現代史1-済州島4・3事件と日本 |
3 | 第1テーマ:朝鮮半島の現代史2 |
4 | 第1テーマ:朝鮮半島の現代史3 |
5 | 第1テーマ:朝鮮半島の現代史4 |
6 | 「境界を生きる在日朝鮮人 安英学選手」による特別講義 |
7 | 第1テーマの総括議論 |
8 | 第2テーマ:朝鮮半島と日本の戦争1 |
9 | 第2テーマ:朝鮮半島と日本の戦争2ー日本軍「慰安婦」問題を題材に、女性の人権と平和のための連帯史 |
10 | 映画『蟻の兵隊』を題材に |
11 | 映画『蟻の兵隊』の池谷薫監督による特別講義 |
12 | 第2テーマ:朝鮮半島と日本の戦争3 |
13 | 第2テーマの総括議論 |
14 | 総括討議 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前学習として、常に関連ニュースなどをチェックして自分の考えを整理しておくこと。
事後学習として、授業で議論されたテーマや他の人の発表について質問と議論ができるようにすること。
ゲストスピーカーの予定によって授業計画が変更される場合もあります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
担当報告内容(40%) 毎回のコメント(30%) 授業態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参加者と相談して最終的に決定します。参考資料は印刷教材などをその都度配布します。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 李 鍾元/木宮 正史編 | 『朝鮮半島 危機から対話へ 変動する東アジアの地政図』 | 岩波書店 | 2018 | |
2 | 池谷薫 | 『人間を撮る―ドキュメンタリーがうまれる瞬間―』 | 明石書店 | 2009 | |
3 | 石坂 浩一編 | 『現代韓国を知るための60章【第2版】』 | 明石書店 | 2014 | |
4 | 梁 聖宗編 | 『済州島を知るための55章』 | 明石書店 | 2018 | |
その他 (Others) | |||||
適宜提示します |
<選考方法>
採用人数:10名程度
配当年次:2−4 年次
選考方法:レポート
1.題目
1)自己紹介として民族、国家、人種、階級、性別などから自分は何者であるのかを記述する。
2)ゼミの選択理由
3)以下のテーマのうち一つを選んで例を挙げながら書く
①済州島4・3事件と日本について
②韓国の民主化と日本について
③韓流と日韓関係について
2.字数:2000字程度