日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
法学部/College of Law and PoliticsCollege of Law and Politics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
EX713/EX713EX713 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「公務員」という仕事とジレンマ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土2・4251/Sat.2・4251 Sat.2・4251 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LPX3910 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
EX713 |
Acquire a multifaceted and three-dimensional understanding of structures of administration through observation of ideals and realities that occur in actual administrative settings
In this class, students will study the mechanism of administration through the examination of actual cases where administrative officials felt "dilemmas" in policy formulation and implementation, such as administrative measures that deviated from the original idea and administrative practices that differed from the ideal image.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
表に出ることのない公務員の仕事の実態の分析・検証を通じて、行政の理論と現実を把握し、行政という事象の多角的・立体的な理解を得る
Acquire a multifaceted and three-dimensional understanding of structures of administration through observation of ideals and realities that occur in actual administrative settings
当初の理念からずれていった行政施策や、理想像とは異なる行政実務等、公務員がその政策形成およびその実施にあたって”ジレンマ”を感じた実例の検証を通じ、行政のメカニズムを研究する。
In this class, students will study the mechanism of administration through the examination of actual cases where administrative officials felt "dilemmas" in policy formulation and implementation, such as administrative measures that deviated from the original idea and administrative practices that differed from the ideal image.
1 | オリエンテーションー担当教官の紹介、コースの目的、内容、課題の説明などー |
2 | 行政の仕事の基本構造1 |
3 | 行政の仕事の基本構造2 |
4 | 行政の仕事の基本構造3 |
5 | 公務員の仕事とジレンマ1 ※国家・地方自治体に勤務する現役公務員を中心に、実際に行政に携わる者を招き、自身のこれまでの仕事やそこで直面したジレンマを共有してもらい議論する。政官の予定により日程を調整するため、具体的に招く公務員は授業開始時に紹介。 |
6 | 公務員の仕事とジレンマ2 |
7 | 公務員の仕事とジレンマ3 |
8 | 公務員の仕事とジレンマ4 |
9 | 中間の振り返り |
10 | 公務員の仕事とジレンマ5 |
11 | 公務員の仕事とジレンマ6 |
12 | 公務員の仕事とジレンマ7 |
13 | 最終レポート報告・プレゼンテーション1 |
14 | 最終レポート報告・プレゼンテーション2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
リアクションペーパー5回
公務員の仕事の研究のために自身で事例の収集・取材・分析
最終レポート
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加点(30%) リアクションペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
行政に対する興味関心(必ずしも自身が公務員志望である必要はない。)
働くということへの興味関心
授業計画はおよその目安。集まった受講生の状況や関心によっては内容の変更はその都度あり得る。
<選考方法>
採用人数:20人
配当年次:3,4年次
選考方法:小レポート
①題目:行政・公務員に対する自身の興味・関心について(公務員を志望している者はその理由やきっかけなどでもいい。行政全体ではなくても特定のトピックやニュースへの関心でもいい。)
②字数:1000字程度