日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FB140/FB140FB140 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
調査設計と実施の方法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンデマンド(全回オンデマンド)/On-demand (all classes are on-demand)On-demand (all classes are on-demand) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
他/OtherOther |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
|
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP2200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:200人/ Capacity:200) |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会学部所属学生履修不可 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
FB140 |
Students will understand the basic issues about the meaning and types of social surveys, and we will provide an outline of the basic issues concerning the process from collection of materials and dada to analysis.
While providing a summary of the purpose and methodology of social surveys, we will organize the types of quantitative and qualitative surveys, statistical surveys, and case study methods, and students learn about survey ethics together with the history of social survey and types and examples of surveys. We will also outline the basic issues of processes from data collection to analysis such as questionnaire surveys and fieldwork.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
社会調査の意義と諸類型に関する基本的事項を理解し、資料やデータの収集から分析までの諸過程に関する基本的な事項について概説する。
Students will understand the basic issues about the meaning and types of social surveys, and we will provide an outline of the basic issues concerning the process from collection of materials and dada to analysis.
社会調査の目的や方法論について概説しつつ、量的調査と質的調査、統計的調査と事例研究法などの類型についても整理し、社会調査史や調査の種類と事例あわせて調査倫理について学ぶ。調査票調査やフィールドワークなど、データの収集から分析までの諸過程に関する基礎的な事項についても概説する。
While providing a summary of the purpose and methodology of social surveys, we will organize the types of quantitative and qualitative surveys, statistical surveys, and case study methods, and students learn about survey ethics together with the history of social survey and types and examples of surveys. We will also outline the basic issues of processes from data collection to analysis such as questionnaire surveys and fieldwork.
1 | 社会調査の目的 |
2 | 社会調査の諸方法 |
3 | 社会調査の歴史 欧米 |
4 | 社会調査の歴史 日本 |
5 | 標本抽出の方法 |
6 | 量的調査の種類と方法 |
7 | 質問紙調査の調査プロセス(1) |
8 | 質問紙調査の調査プロセス(2) |
9 | 質問紙調査の調査プロセス(3) |
10 | 質的調査の概要と種類 |
11 | 自由面接法の種類と方法 |
12 | 自由面接法の調査プロセス(1) |
13 | 自由面接法の調査プロセス(2) |
14 | 観察法・ドキュメント分析の調査プロセス |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 55 | |
平常点 (In-class Points) | 45 |
コース教材内の練習問題(15%) 課題提出(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
オンラインで提示する内容がテキストに相当する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
コース教材内で適宜指定する場合がある。 |
履修許可者は、4月10日(水)~4月30日(火)までにCanvas LMSにログインして具体的な授業の受講方法について必ずその内容を確認すること。
2016年度以降入学者:多彩な学び
2015年度以前入学者:主題別A